Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Byt tak, en takbehandling ger dig ingen ny papp under pannorna. En sminkad gris är fortfarande samma gris...
Svårt att svara på vad som är bäst.
Man måste nog upp och kolla hur det ser ut under pannorna.
Att behandla pannorna känns inte så värt om papp och länk under är i dåligt skick och ändå måste bytas snart.
Så som sagt en bild eller 2 vore bra.
Man måste nog upp och kolla hur det ser ut under pannorna.
Att behandla pannorna känns inte så värt om papp och länk under är i dåligt skick och ändå måste bytas snart.
Så som sagt en bild eller 2 vore bra.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
taket ser bra ut , rengöring med nån taklösning så håller det säkert 10-15 år till .
Måla INTE om taket , lägg nytt i så fall är mitt tips
har du lyft på på pannorna och kollat hur det ser ut under ?
Måla INTE om taket , lägg nytt i så fall är mitt tips
har du lyft på på pannorna och kollat hur det ser ut under ?
Att måla taket är som att sminka en gris.G GAhus skrev:
Däremot hade jag nog väntat med byte ett tag till. Lite mossborttagning som föreslagits ovan är väl inte fel.
Men eEnligt Decatak är det just målningen som är det viktiga med takbehandling.
Enligt deras hemsida:
Efter Decataks behandling minskar takpannans uppsugningsförmåga med hela 94%. Tack vare vår unika och patenterade impregnering så skapas en vattenavvisande och självrenande effekt. Föroreningar och surt regn kommer bara rinna ovanpå taket och ner i stuprännan.
Skyddsskiktet som läggs på är mycket flexibelt och UV-beständigt. Det gör att det står emot alla temperaturskillnader och ger ditt tak ett permanent skydd i många år framåt.
Enligt deras hemsida:
Efter Decataks behandling minskar takpannans uppsugningsförmåga med hela 94%. Tack vare vår unika och patenterade impregnering så skapas en vattenavvisande och självrenande effekt. Föroreningar och surt regn kommer bara rinna ovanpå taket och ner i stuprännan.
Skyddsskiktet som läggs på är mycket flexibelt och UV-beständigt. Det gör att det står emot alla temperaturskillnader och ger ditt tak ett permanent skydd i många år framåt.
Lägger du upp Deccataks mot Vittinge lertegel som är den panna som har absolut längsta hållbarhetstid av alla pannor , så är lertegel ett sugande material , så enligt Decatak så ska inte denna panna fungera även om den ännu används och nermonteras för att sedan användas igen på vissa stadsdelar som har den som krav på det gamla och håller i vissa fall över 2 generationer.G GAhus skrev:Men eEnligt Decatak är det just målningen som är det viktiga med takbehandling.
Enligt deras hemsida:
Efter Decataks behandling minskar takpannans uppsugningsförmåga med hela 94%. Tack vare vår unika och patenterade impregnering så skapas en vattenavvisande och självrenande effekt. Föroreningar och surt regn kommer bara rinna ovanpå taket och ner i stuprännan.
Skyddsskiktet som läggs på är mycket flexibelt och UV-beständigt. Det gör att det står emot alla temperaturskillnader och ger ditt tak ett permanent skydd i många år framåt.
Det är skarvarna som läker in vatten vid blåst och vind påfrestningar, dessa skarvar du har på nedre o överesidan av pannan , i vissa fall sidorna, därför är underlaget viktigt o byta, men som fler ser så håller nog ditt tak ett bra tag till.
Anlitade Decatak för takmålning. De utlovar noggrann kontroll av takets skick och att arbetet endast utförs under rätt väderförhållanden, samt 12 års garanti.
Mindre än ett år senare läcker taket vid snösmältning – något som aldrig hänt tidigare. Fukten har nått takstolarna, med risk för allvarliga skador.
Arbetet utfördes dessutom bara timmar innan kraftigt regn, vilket strider mot deras egna riktlinjer.
Tre oberoende takföretag rekommenderar nu att hela taket måste bytas (ca 200000 kr).
Reklamation har gjorts utan att vi nått någon lösning. Trots garantin tar inte Decatak något ansvar överhuvudtaget.
Ärendet går vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Rekommenderar inte takmålning!
Mindre än ett år senare läcker taket vid snösmältning – något som aldrig hänt tidigare. Fukten har nått takstolarna, med risk för allvarliga skador.
Arbetet utfördes dessutom bara timmar innan kraftigt regn, vilket strider mot deras egna riktlinjer.
Tre oberoende takföretag rekommenderar nu att hela taket måste bytas (ca 200000 kr).
Reklamation har gjorts utan att vi nått någon lösning. Trots garantin tar inte Decatak något ansvar överhuvudtaget.
Ärendet går vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Rekommenderar inte takmålning!
Denna vinters snösmältning var besvärlig för många husägare med läckande tak och nedrivna takrännor.
Mycket snö och skiftande temperaturer skapade packad snö/is på taken och när värmen kom var det mycket snö som smälte samtidigt och skapade mycket vatten som kan pressas åt fel håll.
Eller tung snö på glid som river med sig hängrännor.
På vilket sätt skulle takpannornas yta påverka om undertaket är tät eller läcker?
En sån här 20-årsvinter (ovanlig alltså) är det bra att skotta sitt tak om man har ränndalar, vinklar eller tveksamma genomföringar, så att vatten kan rinna undan isf pressas in i springor.
Fast sånt vet man inte innan man råkar ut för det.
Felen kan bero på tex åldrad papp eller så har felet (skarvar, rörgenomföringar) funnits sedan huset byggdes. Taket kan hålla i 40 år fastän det finns mindre fel.
Mycket snö och skiftande temperaturer skapade packad snö/is på taken och när värmen kom var det mycket snö som smälte samtidigt och skapade mycket vatten som kan pressas åt fel håll.
Eller tung snö på glid som river med sig hängrännor.
På vilket sätt skulle takpannornas yta påverka om undertaket är tät eller läcker?
En sån här 20-årsvinter (ovanlig alltså) är det bra att skotta sitt tak om man har ränndalar, vinklar eller tveksamma genomföringar, så att vatten kan rinna undan isf pressas in i springor.
Fast sånt vet man inte innan man råkar ut för det.
Felen kan bero på tex åldrad papp eller så har felet (skarvar, rörgenomföringar) funnits sedan huset byggdes. Taket kan hålla i 40 år fastän det finns mindre fel.
Klicka här för att svara


