46 638 läst ·
34 svar
47k läst
34 svar
Takavvattning i markrör - hur ansluta stuprör?
När det gäller avvattning, finns det inte såna här slangar som har liksom en spiral på utsidan så att man inte behöver en massa muffar och sånt för att bygga upp vattenavledningen? Det handlar om c:a 4-5 m från närmaste knut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jo det finns, grannen har sådana.
Protte
Protte
Var på Beijerbygg och Biltema nyss och hittade lövavskiljare hos båda. Såg identiska ut men Beijerbygg ville ha dubbelt(!) så mycket som Biltema.
Men nu har jag stött på ett annat problem, det gäller anslutningen neråt mot markröret från lövavskiljarren.
Hur jag än letade bland rördelarna så hittade jag inget som passade att stoppa in utgången från avskiljaren i.
Rördelen nedåt har ett antal plastremsor som sticker ut åt sidan och gör att det inte passar i några hål som jag hittade.
Hur är det tänkt att övergången till avloppsröret skall göras? En sån här muff med gummitätningsring inuti är för stor diameter och allt annat är aningen för litet för att lövavskiljaren skall passa...
Dessutom verkar det bara finnas övergångar från små rör till större rör, men jag vill ju inte dra 110 mm avloppsrör för regnvatten när 75-90 mm borde räcka väl.
Är systemen gjorda så att man bara kan gå från mindre till större rör i strömningsriktningen?
Men nu har jag stött på ett annat problem, det gäller anslutningen neråt mot markröret från lövavskiljarren.
Hur jag än letade bland rördelarna så hittade jag inget som passade att stoppa in utgången från avskiljaren i.
Rördelen nedåt har ett antal plastremsor som sticker ut åt sidan och gör att det inte passar i några hål som jag hittade.
Hur är det tänkt att övergången till avloppsröret skall göras? En sån här muff med gummitätningsring inuti är för stor diameter och allt annat är aningen för litet för att lövavskiljaren skall passa...
Dessutom verkar det bara finnas övergångar från små rör till större rör, men jag vill ju inte dra 110 mm avloppsrör för regnvatten när 75-90 mm borde räcka väl.
Är systemen gjorda så att man bara kan gå från mindre till större rör i strömningsriktningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och övergång till klenare rör går bra med de övergångar som finns, det är inget problem med att strömningsriktningen blir åt "fel håll"
Plastflikarna är för att anpassa till 110 rör med olika tjockt gods, bara att trycka och vrida tills det går i.
(Slätände = bara avkapat rör)
Protte
Plastflikarna är för att anpassa till 110 rör med olika tjockt gods, bara att trycka och vrida tills det går i.
(Slätände = bara avkapat rör)
Protte
Redigerat:
Förstår jag det rätt:
Om man kapar av 15 cm eller så av det sista röret ut mot diket så kan man ta den biten och trycka in i rörmuffen uppe vid renstratten och sen trycka in renstratten i röret?
Får åka tillbaka och se ifall det funkar, tar med mig skjutmått...
Men de här förminskingsmuffarna har anslutningen med tätningsringen på den smala änden och det är ju mot stupröret, dvs man får en förstoring i flödesriktningen. Det kan ju inte funka att vända den, man måste ju vända alla rören och kopplingarna i så fall...
Konstigt.
Finns det verkligen inga som går åt andra hållet så man kan ha en renstratt (som verkar vara för 110 mm rör) men leda vattnet i 75 eller 90 mm rör sedan?
Om man kapar av 15 cm eller så av det sista röret ut mot diket så kan man ta den biten och trycka in i rörmuffen uppe vid renstratten och sen trycka in renstratten i röret?
Får åka tillbaka och se ifall det funkar, tar med mig skjutmått...
Men de här förminskingsmuffarna har anslutningen med tätningsringen på den smala änden och det är ju mot stupröret, dvs man får en förstoring i flödesriktningen. Det kan ju inte funka att vända den, man måste ju vända alla rören och kopplingarna i så fall...
Konstigt.
Finns det verkligen inga som går åt andra hållet så man kan ha en renstratt (som verkar vara för 110 mm rör) men leda vattnet i 75 eller 90 mm rör sedan?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du vänder den förminskningen upp och ner så passar renstratten i 110 delen och muffen kommer göra vattentätt mot ditt 75 rör.
Nu blev det för kort för mig så jag har satt dit en skarvmuff + en rörstump.
Rörstumpen är vanlig grå med svart dekalplast.
Protte
Nu blev det för kort för mig så jag har satt dit en skarvmuff + en rörstump.
Rörstumpen är vanlig grå med svart dekalplast.
Protte
Redigerat:
Nu förstår jag till sist...
Uppifrån:
- Stuprör
- Påskjutsrör
- Lövavskiljare
- Förminskningsmuff 110-75 mm
- Avsågat 75-rör c:a 6-7 cm långt
- Lämpliga vinkelmuffar för att komma ner under jord (2 st 45-graders tex)
- 75 mm markrör (2 st)
Sista röret sågas av för att få biten att sätta i förminskaren
Har provat att det passar (på Biltema) nu. Gick bra att klämma ihop plastflärparna på lövavskiljarens nederdel.
Men de har inga röda markrör, så nu är frågan om det spelar nån roll att köra röda eller grå 75 mm rör?
Det är ju inget tryck i rören så att säga...
Uppifrån:
- Stuprör
- Påskjutsrör
- Lövavskiljare
- Förminskningsmuff 110-75 mm
- Avsågat 75-rör c:a 6-7 cm långt
- Lämpliga vinkelmuffar för att komma ner under jord (2 st 45-graders tex)
- 75 mm markrör (2 st)
Sista röret sågas av för att få biten att sätta i förminskaren
Har provat att det passar (på Biltema) nu. Gick bra att klämma ihop plastflärparna på lövavskiljarens nederdel.
Men de har inga röda markrör, så nu är frågan om det spelar nån roll att köra röda eller grå 75 mm rör?
Det är ju inget tryck i rören så att säga...
Generellt så är det markavloppsrör utomhus (dessa är i normalfallet röda) och gråa inomhus, men sanningen är inte riktigt så enkel utan det är till vad tillverkaren säger att rören är godkända för som gäller. För att röret ska vara godkänt att läggas i mark ska det ha klass BD.
Varför ska du gå ner till 75mm? Förminskningar på avlopp/dagvattenledningar en styggelse.
Varför ska du gå ner till 75mm? Förminskningar på avlopp/dagvattenledningar en styggelse.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad jag vet så finns det inte orange (röda) rör i 75 mm.
Vad beträffar förminskning i dagvattenledning så är det tämligen rent vatten efter lövavskiljaren. Ett 75 mm rör sväljer oerhörda mängder vatten och skulle det inte räcka för 30-års regnet så får det väl rinna över lite.
Jag förminskar inte numera, det på bilden är gamla synder en 30-40 år men har aldrig varit problem.
Protte
Vad beträffar förminskning i dagvattenledning så är det tämligen rent vatten efter lövavskiljaren. Ett 75 mm rör sväljer oerhörda mängder vatten och skulle det inte räcka för 30-års regnet så får det väl rinna över lite.
Jag förminskar inte numera, det på bilden är gamla synder en 30-40 år men har aldrig varit problem.
Protte
För att det blir lättare att gräva ner en smalare ledning i den steniga "jorden" på platsen....
Verkar som om det blir grå 75-rör också för nergrävning, finns inga smalare röda än 110.
Verkar som om det blir grå 75-rör också för nergrävning, finns inga smalare röda än 110.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Är det så besvärligt att gräva 35mm djupare?
Och bredare...
Mera sten att stöka med.
Vi får se hur jag gör, men 2x45 grader vinkelmuffar på 110 mm blir en del i höjd innan man kommer ner på rördjup. Jag vill ha lövtratten så nära marken som möjligt också
Mera sten att stöka med.
Vi får se hur jag gör, men 2x45 grader vinkelmuffar på 110 mm blir en del i höjd innan man kommer ner på rördjup. Jag vill ha lövtratten så nära marken som möjligt också
Gräver du med en liten trädgårdsspade/blomspade, https://www.bauhaus.se/blomspade-aluminium.html?
Hur djupt gräver du?
Är det stenigt, köp en kobra, https://www.bauhaus.se/gardol-jarnhacka-90-cm-40-cm-klunga.html
Hur djupt gräver du?
Är det stenigt, köp en kobra, https://www.bauhaus.se/gardol-jarnhacka-90-cm-40-cm-klunga.html