D
Varför har man sågar av varannan takås längst ner på den här ritningen:

• Takstolritning med varannan takås avsågad nertill, markerad med röda pilar för att tydliggöra modifikationen i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Någon?

För att den extra bärigheten kanske inte behövs längst ut så det blir en mer estetisk tilltalande takfot?

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
D
Har man cc60 på takåsarna och sågar av varannan blir spännvidden cc120 för råspont eller läkt (plåt). Känns som en ganska lång spännvidd.

120 cc är standard.

Rickard.
Cc120 är standard på takstolar, jag tror också det är för utseendets skull.

Man brukar inte ha cc600 på takbalkar utan cc1200. Varför detta tak har det vet vi ej. Måste va klena balkar eller om man räknar med en helsikes last.

Takplåt skruvas inte i dom utan på läkt som ligger på andra hållet. Vanligtvis 45x70/95 om där inte är ett bärande undertak. Dimension beror bland annat på snözon.

D
Jag kommer köra cc30 och 45x145 med en spännvidd på 350 cm.

Enligt träguiden skulle jag behöva gå upp till typ 45x220 om jag skulle göra cc120

Edit:

Snözon 2

Redigerat:
D
T Tjrex skrev:
Man brukar inte ha cc600 på takbalkar utan cc1200. Varför detta tak har det vet vi ej. Måste va klena balkar eller om man räknar med en helsikes last.

Takplåt skruvas inte i dom utan på läkt som ligger på andra hållet. Vanligtvis 45x70/95 om där inte är ett bärande undertak. Dimension beror bland annat på snözon.
45x70 känns klent om man sågar av varannan takås längst ner. Behövs inte mycket last för att en 45x70 ska svikta när spännvidden är 120cc

Kanske tänker fel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.