Hejhej,

Jag håller på att renovera hemma och i samband med det ta bort en gammal modell av taklamapa el-uttag mot en vanlig täckbricka.
När jag väl tog bort el-uttaget och klädde in de tre kablarna i el-tejp, vänligen se nedan;

287kccl.jpg
29wa39x.jpg

Då slutar el-uttaget nedan att sluta fungera;
23jzhh.jpg

Hur kommer det sig och går det att lösa det på något sätt?

Som ni ser så är jag kass på detta så förklara gärna ganska så utförligt..
Tack!

De blå trådarna är antagligen nolla och skall vara sammankopplade.

Så jag bör alltså tvinna ihop de två? :)

Mikael_L
Nej, du ska koppla ihop de med någon lämplig kopplingsklämma.

Du kan använda saker som är föreslagna i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/el/226309-val-av-toppklamma-elinstallationer.html
För en som inte är så van att koppla så rekommenderar jag en av de två som jag har bild på i inlägg #45 i den tråden. Jag antar att det gäller dig också. ;)
Det finns också en länk i bifogad tråd till en äldre tråd.

Glöm inte att byta tapen mot en toppklämma på den tråden som du lämnar kvar. Den kommer vara strömförande när strömbrytaren är till, då är det inte lämpligt att nöja sig med lite tape.
Egentligen bör tråden dras ut, men då det redan går en strömförande tråd i samma rör så spelar det inte så stor roll om den blir kvar.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tusen tack för ett utförligt svar för en glad amatör..! :)

För att förtydliga lite - det är som så att de båda blå två kablarna skall kopplas samman i toppklämman? och sen sätta på en klämma även på den gula kabeln som kommer vara "själv" för att skydda mot strömförande el?

Mikael_L
andnyl07 skrev:
Tusen tack för ett utförligt svar för en glad amatör..! :)

För att förtydliga lite - det är som så att de båda blå två kablarna skall kopplas samman i toppklämman? och sen sätta på en klämma även på den gula kabeln som kommer vara "själv" för att skydda mot strömförande el?
Exakt så. Du behöver två klämmor, en för de två blå, den andra för den ensamma ledaren.

Sen ska isoleringen skalas i rätt längd, brukar stå på både förpackningen och klämman. Men annars fungerar 11-13mm skalning för de allra flesta toppklämmor. Torix ska väl dock vara lite längre?

Fast Torix bör man inte hålla på med om man inte är rätt van.

Hej igen!

Jag satte tillbaka det gamla uttaget tills för ett litet tag sedan jag köpte ett nytt uttag som ser ut som nedan;
https://s22.postimg.org/emv5sas9d/IMG_4716.jpg
Men hur ska sladdar sitta?
Jag antar att de blåa ska vara i hålen på höger sida och den gula i den vänstra men måste dubbelkolla med er som kan så att lägenheten inte brinner ner.. :)

Tack för alla svar
Hälsar
Andreas

Du har köpt fel lamputtag och får inte använda det. Byt ut det till ett ojordat.

Jag kan tillägga att om du kopplar som du antar och sätter i en jordad armatur kommer den bli strömförande med 230V i hela höljet... :x

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara enkelt att göra en dryg kommentar här om att det krävs nödvändig kännedom för att lagligt byta ett uttag! Hoppas du har jordfelsbrytare i alla fall. Inte för att det är någon garanti mot ond bråd död, men det minskar ju riskerna signifikant i alla fall. Typ som ett bilbälte, bra att ha när man kör utan körkort eller vana!

Mikael_L
På klisterlappen står det "3-poligt", vilket lirar dåligt med jordsymbolen.

Så frågan är väl lite om lamputtaget är 3poligt eller jordat ... :x

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Känner du dig osäker? Ring en elektriker. Man ska inte tro på allt som skrivs på internet. Kan leda till skador eller katastrof om du mixtrar med det där på eget bevåg!
De lösa trådarna är troligen nolla samt fas/tändtråd från strömbrytaren. (måste kontrolleras av elektriker eller person med kunskap åtminstånde) Vad ska du göra med strömbrytaren på väggen?

Ska du använda uttaget du köpt. Koppla bägge blå till N samt den gula till hål utan markering. Absolut inte till jorden! (Att döma av bilden)
Disclaimer, tar allt avstånd till skador.

Du ska inte använda uttaget du har köpt innan vi har fått reda på om det är jordat eller 3-poligt. Vänd på uttaget och ta en bild så ser vi det. :)

Müssli skrev:
Du ska inte använda uttaget du har köpt innan vi har fått reda på om det är jordat eller 3-poligt. Vänd på uttaget och ta en bild så ser vi det. :)
Tycker du att det är lämpligt att använda det om det är 3-poligt men tillverkaren har råkat märka en av plintarna jord? Känns inte så förtroendeingivande... :D

famhjelm skrev:
Man ska inte tro på allt som skrivs på internet. Kan leda till skador eller katastrof om du mixtrar med det där på eget bevåg!
Exakt, om man skriver ovanstående så bör man iaf i samma inlägg ge rätt råd.

famhjelm skrev:
Ska du använda uttaget du köpt. Koppla bägge blå till N samt den gula till hål utan markering. Absolut inte till jorden! (Att döma av bilden)
Ett uttag som har jordbleck/jordstift får inte installeras utan att jorden faktiskt blir inkopplad i matande ände.
Det råd som "famhjelm" ger ovan är totalt regelvidrigt, så får man absolut inte göra.

Det TS ska göra med uttaget är att:
1) byta det till ett ojordat dito om det är ett jordat uttag samt visa/meddela att klisterlappen är felmärkt.
2) reklamera uttaget till inköpsstället om det är ett kronuttag med anledningen att uttaget är felmärkt.

• Gilla
andnyl07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.