Vi bor på en avstyckad gård där den stora ladan inte ingår. Större delen av taket är bytt till plåt, men två sektioner med tegel är kvar. De är i dåligt skick, det läcker in vatten och har orsakat skador inne i stallet och på timret.
Nu har vi fått frågan om att köpa loss ladan från markägaren, tillsammans med en remsa mark. Planen är att diskutera vidare och ta ut någon som värderar affären.
Jag söker råd om vad det kan tänkas kosta - mellan tummen och pekfingret - att byta de två taksektionerna som är dåliga.
Invändigt verkar det inte helt katastrofalt, när jag kikade på loftet. Men undertaket skulle ju behöva ses över, eller bara tas bort om man sätter plåt?
Tar gärna alla tips ni har kring det här! Vi tänkte ta in ett par-tre offerter på takbytet, men alltid bra att fråga här först.
Nu har vi fått frågan om att köpa loss ladan från markägaren, tillsammans med en remsa mark. Planen är att diskutera vidare och ta ut någon som värderar affären.
Jag söker råd om vad det kan tänkas kosta - mellan tummen och pekfingret - att byta de två taksektionerna som är dåliga.
Invändigt verkar det inte helt katastrofalt, när jag kikade på loftet. Men undertaket skulle ju behöva ses över, eller bara tas bort om man sätter plåt?
Tar gärna alla tips ni har kring det här! Vi tänkte ta in ett par-tre offerter på takbytet, men alltid bra att fråga här först.
Ska inte uttala mig om något exakt pris, men tror det blir ganska kostsamt om en firma ska göra det. Man behöver nog rikta upp det lite och skarva i lite nytt timmer på baksidan.
Enkupigt lertegel hade ju varit väldigt fint på den ladugården men blir dyrt om du inte letar beg. och lägger själv. Sen underhåll på en stor ladugård med tegel om någon panna går sönder är lite jobbig. Har själv flera hus med gammalt tegeltak och det kräver sitt underhåll att man byter någon/några pannor om året. På vår ladugård har vi plåt och det är jag väldigt glad för..
Enkupigt lertegel hade ju varit väldigt fint på den ladugården men blir dyrt om du inte letar beg. och lägger själv. Sen underhåll på en stor ladugård med tegel om någon panna går sönder är lite jobbig. Har själv flera hus med gammalt tegeltak och det kräver sitt underhåll att man byter någon/några pannor om året. På vår ladugård har vi plåt och det är jag väldigt glad för..
Om du byter själv till plåt kan det tänkas kosta 200-300kr per kvadratmeter, ska du ha nån att göra det åt dej lär det väl tillkomma 5000kr om dan i arbete+ ställning+ resor+ container+ tippavgifter
Det där liknar vår lada ganska mycket även om denna är i mycket bättre skick
Ena sidan av vår såg utsådär med väldigt gammalt tegel som höll på att vittra bort och en del hål. Under teglet är det takspån som på vissa ställen var borta (där det varit hål i säkert 10 år kan jag gissa. Iaf jag bara rev av allt tegel och slängde på plåt Ja.. jag tog väl bort det som var kvar av läkten med och la plåten mot takspånet typ, och på vissa ställen där det saknas är det ren plåt inne. Jag vet inte om det var ett optimalt sätt men det är iaf mycket bättre att det är tätt än regnar in här och var..
Tack för svaren!
Att göra det själv är nog (tyvärr) inte realistiskt. Det är tusen projekt som är mycket mycket mindre, som inte blir gjorda. Jag hatar höjder över två meter och... ja, det skulle bara inte bli av helt enkelt.
Om det ska göras, är plåt eller tegel dyrast? Det känns som att plåt är mer underhållsfritt, och det är plåt på resten av ladan så det hade inte varit så tokigt ändå. Om man inte vinner på lotto och byter till tegel på hela ladan förstås, men den chansen är nog inte så stor heller.
Att göra det själv är nog (tyvärr) inte realistiskt. Det är tusen projekt som är mycket mycket mindre, som inte blir gjorda. Jag hatar höjder över två meter och... ja, det skulle bara inte bli av helt enkelt.
Om det ska göras, är plåt eller tegel dyrast? Det känns som att plåt är mer underhållsfritt, och det är plåt på resten av ladan så det hade inte varit så tokigt ändå. Om man inte vinner på lotto och byter till tegel på hela ladan förstås, men den chansen är nog inte så stor heller.
Om man vill snika är plåt är överlägset billigast. Både vad beträffar montering och underhåll.C ConnyN skrev:
I och med att plåten är självbärande ställer den minimala krav på underarbetet, räcker i princip med att det finns något att skruva i.
P.s. men se till att spara eller sälja teglet.
Redigerat:
Självbärande plåt är säkert dyrare än betongpannor (vanlig TRP 20 kostar >200kr/kvadraten och betongpannor ca hälften)C cpalm skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Man brukar väl säga att plåttak schablonmässigt kostar mellan ca 1500 - 3000 kr/kvm. Om ni har massa underarbete så är det kanske närmare den högre siffran.
Vill man ha mer exakta estimat så måste du nog ta in offerter.
Vill man ha mer exakta estimat så måste du nog ta in offerter.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I de högre prisklasserna kanske, 1500 är nog för vanlig pannplåt, men det är som sagt en schablon.
Klicka här för att svara