Någon som har rekommendation på vart man kan köpa/beställa sedumtak i Mölndal/Göteborgs området?
Tänkt lägga det själv på kommande attefallshuset som har 3 graders taklutning (pulpettak). Men har svårt att hitta komplett inköpslista för alla delar: Tätskikt, Skyddsduk, Dräneringsmatta, Filterduk, Sedumjord, Sedummatta?
Alla tips tas tacksamt emot!

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Rickard.
Jag vet inte om det finns någon ensam komplett leverantrör utan det vanligare är att tätskiktet levereras och monteras av en tätskiktsmontör AKA takläggare/pappläggare.

Har inte gjort det själv men sett att folk använder platonmatta för sedumtak, det är ju tätt och knopparna gör ju att växterna ligger bra.

Rickard.
I InsidersUnited skrev:
Har inte gjort det själv men sett att folk använder platonmatta för sedumtak, det är ju tätt och knopparna gör ju att växterna ligger bra.
Skarvarna blir väl inte direkt tätt men jag vet att det används typ Platomatta för att hålla kvar vatten på taket för att ge extra fukt till växtligheten men det är inte samma som att platonmattan skulle vara tätskiktet.

Redigerat:
Ok, kanske var svårare än väntat detta. Är det någon som kan länka till allt material som behövs då? Spontant känns platonmatta väldigt "B" och som sagts inget relaterat till tätskickt.
Jag hittade en installatör i närheten: https://sandotak.se/ men det känns fel att köpa material av en installatör?

Rickard. Rickard. skrev:
Skarvarna blir väl inte direkt tätt
Materialet är ju tätt, men jag tror det skall användas över ett redan färdigt takskikt av exvis papp. Funderar dock på hur dom fäster det.

Rickard.
I InsidersUnited skrev:
Materialet är ju tätt, men jag tror det skall användas över ett redan färdigt takskikt av exvis papp. Funderar dock på hur dom fäster det.
Jag har inte varit inblandad i något sedumprojekt med Platonmatta eller liknande men har sett det på nått jordtak och jag misstänker det är samma dvs platonmattan ligger löst under sedumet och vikten av det håller förhoppningsvis kvar det.
Så gör man med dom andra underlagen som man kan använda också.

Till ts har jag inget bra tips, proffs använder skarvsvetsade tätskikt och dom är inte så bara att göra själv och vill man hittar på något eget får man vara kreativ och lite våghalsig. Det finns någon gammal artikel här om nån som gjorde på sån ytpapp man hittar på byggmax men det är såklart inte rekomenderat.

Kanske går att hitta på något kreativt med skarvfri dammduk (epdm) 🤷‍♂️

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.