I sommar har jag byggt tak över trädäcket och öppnade då upp så att själva takisoleringen brottades.
Jag tycker inte det ser rätt ut ! Är det inte på tok för mycket Isolering instoppad?
Detta är väl inte så här det bör se ut?
Han som hade huset innan mig gjorde lite hur han ville och trodde när han lade nytt tak.
Huset är ett gammalt fritidshus med väldigt dålig luft cirkulation.
Jag tycker inte det ser rätt ut ! Är det inte på tok för mycket Isolering instoppad?
Han som hade huset innan mig gjorde lite hur han ville och trodde när han lade nytt tak.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Behöver inte vara för mycket isolering, men masoniten har uppenbarligen slagit sig av ngn anledning så luftspalten inte är vad den borde.Alex gyllebo skrev:
I sommar har jag byggt tak över trädäcket och öppnade då upp så att själva takisoleringen brottades.
Att rätta till det är nog meckigt, då får man ta ned innertaket och göra om, om det inte bara är vid takfoten, du kan försöka lysa in och se hur det ser ut hela vägen.
Möjligen om man kan lägga in någon läkt som man skjuter in underifrån annars för att få till spalten.
Men sen är frågan om det spelar någon roll ? Har ni problem med fukt/påväxt i isoleringen ?
Jag ska lysa in och kolla ,, och som du skriver lägga in extra läktar. Ingen fukt på isoleringen, men problem med luft/ ventilationen inomhus. Tänkte att detta bla kunde va boven till detta.klaskarlsson skrev:
Behöver inte vara för mycket isolering, men masoniten har uppenbarligen slagit sig av ngn anledning så luftspalten inte är vad den borde.
Att rätta till det är nog meckigt, då får man ta ned innertaket och göra om, om det inte bara är vid takfoten, du kan försöka lysa in och se hur det ser ut hela vägen.
Möjligen om man kan lägga in någon läkt som man skjuter in underifrån annars för att få till spalten.
Men sen är frågan om det spelar någon roll ? Har ni problem med fukt/påväxt i isoleringen ?
( behöver byta golvet och ett par fönster då den fukten kommer in i hörnen och tar sig uppåt) taket lades nytt för ca 5 år sedan men vissa saker förra ägaren gjort e lite hej babberibba😮
Troligtvis inget problem då det finns lite luftspalt vid sidorna av distansläkten.
Är det fuktigt och/eller mögligt på råsponten där masoniten ligger emot så kanske det kan vara värt att göra som Klas föreslog och helt enkelt bara sticka in ngn extra läktbit (1-2 m lång) för att skapa utrymme/luft mellan masonit och råspont.
Är det fuktigt och/eller mögligt på råsponten där masoniten ligger emot så kanske det kan vara värt att göra som Klas föreslog och helt enkelt bara sticka in ngn extra läktbit (1-2 m lång) för att skapa utrymme/luft mellan masonit och råspont.
Jag tror de nya? täta fönstren och förmodad brist på mekanisk ventilation eller ett ordentligt korsdrag är anledningen till att luftcirkulationen är dålig.
Kanske saknas även tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum?
Kanske saknas även tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum?
Ok.tack Jag behöver nog få till någon extra tillluftsventil i sovrummet och vardagsrummet och en kik på de som finns !F fribygg skrev:
Har nu skrivit upp det på do it list !
Samt, Byta ut eller täta fönstren! Jag införskaffade mig en jättebra Nibe luftluft , men för att den ska nå sovrummet e de ett jädrans ljud samt att jag heller inte gillar att den blåser rakt i soffan eller köksbordet.
Den e bra att ha men bra om själva huset kan ventilera sig själv utan den också.
Alex gyllebo skrev:
En LLVP ventilerar inte. Den värmer (ev också kyler) och cirkulerar samt i viss utsträckning renar luften, men den tillför ingen ny syrerik frisk luft.Alex gyllebo skrev:
Och ev förbättra frånluftflödet, särskilt på sommaren när den termiska fläktdrivkraften inte fungerar pga att det är ungefär samma temp inne och ute.Alex gyllebo skrev:
Jag tror inte du behöver byta eller täta fönster, däremot kan du fundera på att pilla bort nån fönsterlist för att få in mer friskluft i sovrum och sätta in mekanisk fläkt i bad/dusch som går hela tiden om du inte vill ha korsdrag med öppna fönster.Alex gyllebo skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På vintern kommer det is på 2 av de största fönstren, blött och geggigt nertill, så de behöver bytas ut. De små fönstrena har mögel längst , sotsvart gegg liksom, brukar Rengöra dem i mellan åt med klorin.F fribygg skrev:
( Jag har en mekanisk fläkt i badrummet)
Hade en snickare här som sa att fukten kom från golvet och det behöver bytas samt byta ut de två stora fönstrena i vardagsrummet.
Så det är bla planen. , men så blev jag fundersam över om även den täta isoleringen kan ha att göra med luftflödet inne i huset
Har du en gammal mullbänk, eller oisolerad platta på mark?Alex gyllebo skrev:
Annars kommer det ingen fukt från golvet, och gör det det så är det endast en kort tidsfråga innan du trampar igenom ett genomruttet golv.
Har du bilder på de dåliga fönstren?
Blir det kondens på insidan så är det antingen enkelglasfönster eller så är ventilationen inne för dålig.
Kondens mellan fönsterbågarna beror på dåliga/skadade/utslitna eller saknade tätlister.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden