Hej.
Ang tilläggsisolering i tak. Är det samma resonemang för en tilläggsisolering i taket för en vanlig villa och ett flerfamiljshus?

Vi (en brf) har fått en offert om tilläggsisolering av vårt tak. Firman "bjöd in sig själv" och erbjöd sig att kolla isoleringen.
Den ansågs ju (naturligtvis) vara undermålig. Må så vara. Vi kollar vidare med andra o s v och försöker sätta oss in i det hela.

Vad jag undrar är om tankegången. Om man har ett eget 1/2 plans hus så blir ju mer isolering något som "gagnar" hela huset. Man läser ju om hur viktigt det är med bra isolering, spec. i taket.

Men när det då gäller flerfamiljshus, 3 resp 5 våningar, är det samma tanke?

Jag tänker att alla våningar under den översta har ju betonggolv under gentemot källaren och betongtak över gentemot överliggande våning. Det är bara den översta lägenheten som får mer isolering "ovanpå".
Drar hela huset nytta av den extra isoleringen högst upp?

Det är ju så att varje lägenhet är som en "betongbox" (förutom den översta) och den främsta värmeläckaget sker väl ut genom vägg/fönster i övriga.

Så gagnar en tilläggsisolering högst upp över 5:e våningen även de lägenheter som ligger under det våningsplanet?
Är det mycket värmeförluster som så att säga stiger upp genom alla våningsplan?

Takets värmeläckage utgör ju en mindre del procentuellt på ett flervåningshus med säg 100m2 bottenyta än på en enplansvilla med samma yta på marken, men det är ju normalt lönsamt att isolera med upp till en halvmeter mineralull oavsett om kåken har 1 eller flera våningar.
Alla som bor under "mössan" med isolering får det ju givetvis varmare om man isolerar.

Hur ser isolering ut idag? Hur tjock?

En firma som "bjuder in sig själv" bör man i första hand inte låta komma in överhuvudtaget. Och om de nu har kommit in så gäller det att klippa kontakten med dem så fort som möjligt. INGEN seriös firma jobbar på det sättet.

Så oavsett vad eventuella andra firmor ger för offert, så anlita inte den här självinbjudna firman.

Nu vet jag inte hur bedömningarna går idag. Det var några år sedan jag hörde mig för. Men för en villa lönar det sig normalt inte att tilläggsisolera vinden, oavsett hur usel isoleringen är idag. Man sparar visserligen en hel del energi, men kostnaden för isoleringen betalar sig inte inom en rimlig tid. Detta alltså om man skall isolera bara för isoleringens skull. Om det sker i samband med annat arbete, ex. om man inreder en ny lägenhet på del av vinden, så blir det ju en helt annan kalkyl, om man redan gör byggnadsarbeten på vinden.

Och som sagt i ett hus med fler våningar så bör den relativa besparingen bli lägre än i en villa.

jag tror det kan bli svårt att få in någon firma som inte kommer att ge er glädjekalkyler ang. besparingen, även de seriösa firmorna vill ju givetvis ha jobb.

På den tiden när jag var ordf. i en bostadsrättförening så var det en firma som ville sälja på oss en lösning som skulle spara vatten Vi fick en investeringskalkyl, som visade att vi skulle spara en ohygglig massa vatten. Faktiskt ca 120% besparing. Om man tittade på nuvarande förbrukning. Och för att då få kalkylen att gå ihop så fick vi en kalkyl som byggde på att vi skulle ha en real kostnadsökning på 15% per år i 15 år för vatten, och dessutom 12 eller 13 % inflation årligen i 15 år (inflationen låg på drygt 10% på den tiden). Kalkylen räknade med att samtliga 800 toastolar skulle spola 35 ggr per dygn. Vilket borde utlösa akuta insatser från sjukvården, om det gäller 800 lgh på max 40 kvm yta. Det är ju knappast några 8 barnsfamiljer som bor så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.