Hej,
Vad kan ha hänt här?
Taket i vardagsrummet bågnar.
Köpte huset för 1 år sen och vet bara att ett större valv öppnats, var ett runt valv innan.
Hur kan man åtgärda detta?
Vad kan ha hänt här?
Taket i vardagsrummet bågnar.
Köpte huset för 1 år sen och vet bara att ett större valv öppnats, var ett runt valv innan.
Hur kan man åtgärda detta?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Taket i köket, är gips, så är nytt. Det andra är befintligt. Båda bågnar.
Tänker mer så det inte påverkar yttertaket
Yttertaket vilar på takstolar som i sin tur vilar på ytterväggarna, avväxlingar har förmodligen gjort vid rumsindelningar. Men det kan ju vara att det är en vattenskada som orsakar detta. Alla svar du kommer få lär vara härliga killgissningar. Vad är det ovanför?R Roobiiiiin skrev:
När är detta byggt?
Mitt tak bågnade också. Också en vägg som flyttats och avlastats (inte tillräckligt)
Dels var takgipsen spikad. Åtgärdades när vi skruvade ny gips utanpå.
Men några hanbjälkar verkar också ha satt sig ca 5 mm. Så förstärkningen var kanske inte tillräcklig.
Förstärkningen förstärktes med två bjälkar som ligger mot utterväggsgavel och första kommande innervägg. Därefter tvingades hanbjälkar upp med skruv och vinklar. Fick upp det några mm och där är det än idag.
Så det kan vara två saker som spelar roll här. Kanske fler.
Mitt hus -65 med spikad gips tak och vägg.
Mitt tak bågnade också. Också en vägg som flyttats och avlastats (inte tillräckligt)
Men några hanbjälkar verkar också ha satt sig ca 5 mm. Så förstärkningen var kanske inte tillräcklig.
Förstärkningen förstärktes med två bjälkar som ligger mot utterväggsgavel och första kommande innervägg. Därefter tvingades hanbjälkar upp med skruv och vinklar. Fick upp det några mm och där är det än idag.
Huset är byggt 74.Dr Benz skrev:
När är detta byggt?
Är valmat tak så det är gaveln man ser där på bilden så tror inte det är jättemycket tyngd där uppe.
Ja det går en balk igenom exakt där hålet är. Men den ser inte ut att ha sjunkit. Utan är innetaketF Fjonken skrev:
Fast på bilderna ser man ju att avhjälpningen de har gjort är att "hänga upp" innertaket mer i takstolarna.
Dvs , det är innertaket som hänger ned, inte takstolarna som bågnar.
Så baserat på det är det inte någon fara med yttertaket.
Men, vi har *alldeles* för lite information för att säga något med säkerhet här.
Men, vi har *alldeles* för lite information för att säga något med säkerhet här.
Ja svårt å se, ska ta hit en snickare som får kolla på det.Dowser4711 skrev:
Fast på bilderna ser man ju att avhjälpningen de har gjort är att "hänga upp" innertaket mer i takstolarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden