Hej, har haft sönder hörnet på en taklucka innegips ca 60x120 gips. Köpte 3 nya men de är ju 13mm i tjocklek. Tror ni man kan fräsa bort 3 mm med överhansfräs, hyvel eller bordsåg för att få de i våg med de andra? Vad hade ni gjort? Vill ju helst inte behöva riva hela innertaket för en av dessa.

Men en del av styrkan sitter ju i pappen, fräser du bort den lär den ju inte hålla formen över tid?

Stefan N Stefan N skrev:
Men en del av styrkan sitter ju i pappen, fräser du bort den lär den ju inte hålla formen över tid?
Jo pappen lär åka bort, tänkte fräsa på baksidan enbart där själva glesen är i taket och inte fräsa bort allt.
Men vad är annars alternativet? Taket är såntdär med fasade kanter. Alternativet annars är väl att försöka laga kanten på skiven som åkte i golvet. Men känns nästan lika svårt det

Lägg masonit (3mm) och sedan renoveringsgips 6,5 mm så är du hemma.

mexitegel mexitegel skrev:
Lägg masonit (3mm) och sedan renoveringsgips 6,5 mm så är du hemma.
ja är ju ett alternativ, svåra är bara att få till fasningen och exakta måtten då skarvarna inte ska spacklas

Jag hade samma problem att jag behövde byta ut en 9/10 mm gipsplatta i taket. Löste det med köpa spånskiva 10 mm på Bauhaus som sågades till i 600 mm bredd.
Sen slipade jag till en kantfasning själv för hand, skruvade upp och målade. Ingen som kan se nån skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.