Hej!
Har lusläst de trådar som redan finns på
ämnet, men eftersom svaren verkar vara ”det beror på” så ställer jag frågan utifrån mina förutsättningar.
Newbiehusägare i hus från 1968, med självdrag. Enligt bygglovsritningarna finns det diff.tät papp i ytterväggar men inte i innerväggar. Enligt de ritningarna ska det också finns diff.tät papp i taket, men det kan jag inte se att det gör när jag inspekterar på vinden.
Vi har precis tagit bort det barracudatak som satt på övervåningen (visste inte ens vad sådana tak var för någon månad sen). Det rör sig om kanske 70 av våningsplanets 93 kvm där taket tagits bort. Ovanför Barracudataket, mot kallvinden, sitter först ett bjälklag (eller vad det nu heter), sen ett ytterst otätt lager plast, sen 12 cm gullfiber och sist en tunn svart papp med lite lite isolering fast på undersidan (vindpapp?).
Tänker att barracudataket borde ha agerat litegrann som en ångspärr när det satt uppe och att det kanske måste ersättas av något. Men har å andra sidan läst att en ångspärr på ”fel ställe” är direkt skadligt. Så frågan är alltså, bör jag lägga in en ångspärr innan jag sätter upp nya innertaket?
Har lusläst de trådar som redan finns på
ämnet, men eftersom svaren verkar vara ”det beror på” så ställer jag frågan utifrån mina förutsättningar.
Newbiehusägare i hus från 1968, med självdrag. Enligt bygglovsritningarna finns det diff.tät papp i ytterväggar men inte i innerväggar. Enligt de ritningarna ska det också finns diff.tät papp i taket, men det kan jag inte se att det gör när jag inspekterar på vinden.
Vi har precis tagit bort det barracudatak som satt på övervåningen (visste inte ens vad sådana tak var för någon månad sen). Det rör sig om kanske 70 av våningsplanets 93 kvm där taket tagits bort. Ovanför Barracudataket, mot kallvinden, sitter först ett bjälklag (eller vad det nu heter), sen ett ytterst otätt lager plast, sen 12 cm gullfiber och sist en tunn svart papp med lite lite isolering fast på undersidan (vindpapp?).
Tänker att barracudataket borde ha agerat litegrann som en ångspärr när det satt uppe och att det kanske måste ersättas av något. Men har å andra sidan läst att en ångspärr på ”fel ställe” är direkt skadligt. Så frågan är alltså, bör jag lägga in en ångspärr innan jag sätter upp nya innertaket?
Klicka här för att svara

