Byggahus.se

Tagit 6,5 år att utreda svartbygge

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 266 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 133 inlägg
    Det har tagit 6,5 år att börja utreda. Vi får väl se när det blir klart...

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 924 inlägg
    Troligtvis efter det preskriberats.
    Ska vi gissa på att den som byggt har en relation till nämnden?

4. O
    Medlem · Stockholm · 191 inlägg

OMLAJA

Medlem
    +1
    Man kanske skulle lägga upp det på Flashback. För att få lite grävande journalistik ;)

5. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 699 inlägg

pacman42

Allvetare
    Läge att ansöka om attefallslov på huset? Borde gå att få igenom (om alla övriga förutsättningar uppfyllts) med tanke på ett tidigare rättsfall som klargjorde att man måste godkänna en attefallsansökan på ett svartbygge (det tar dock inte bort sanktionsavgifterna för svartbygget dock).

6. useless
    Som jag fattade det av artikeln så står det nära tomtgränsen, så alla förutsättningar kanske inte uppfylls.
    Det står "bara några meter från hennes tomtgräns" det kan ju mycket väl innebära 4,5 meter även om kvinnan tycker att det är för nära.

7. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 546 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Sanktionsavgifter behöver man inte betala efter 5 år. efter 10 år behöver man inte riva svartbygget längre

8. useless
    Gäller det även om svartbygget har upptäckts och utredning påbörjats innan dom tiderna? För 'vanliga' brott slutar ju preskriptionstiden att räknas när åtal har väckts. Sen spelar det ingen roll hur lång tid det tar innan domen kommer...

9. harry73

bra på allt
    stämmer det? Om jag kommer ihåg rätt har delar av anklagelser mot Julia Assange preskriberats eftersom det tog för lång tid att utreda (eller inte utreda) fallet

10. useless
    Eftersom utredningen tog tid så har inte åtal kunnat väckas innan preskription? Frågan är väl exakt när motsvarigheten till att åtal väcks inträffar i bygglovsfallet...

11. harry73

bra på allt
    Jag tror att det är när man får ett föreläggande. Om man sedan överklagar, räknas den tiden inte med i preskriptionstiden.

12. harry73

bra på allt
    Man kan ju säga att kommunen bara har tagit emot en anmälan och inte än har upptäckt att det finns ett svartbygge på riktigt.

13. V
    Medlem · 22 inlägg

verkare

Medlem
    Men detta måste väl vara tjänstefel?
    Finns det ingen lag som reglerar hur kommunens tjänstepersoner agerar. Annars kan de ju göra precis vad som faller dem in??

14. C
    Medlem · gävleborg · 3 623 inlägg

camaro1969

Medlem
    är du säker på detta?

vart kan jag läsa det isåfall?

15. O
    Medlem · Stockholm · 191 inlägg

OMLAJA

Medlem
    Vad jag förstår så är tjänstemän ansvariga för sina handlingar och kan straffas för dessa. Dock inte om de
    är politiskt tillsatta. Är dock ingen jurist... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.