Hej,
- I år blir det av, jag ska fixa spottar i vardagsrummet. Inte som allmänljus utan för att punktbelysa tavlor, dock kanske det blir en extra spott ändå. Jag kan tänka mig det är rätt jobbigt ha en spott direkt ovanför skallen när man sitter i soffan - som reflekteras i glasögonen. Inte heller lämpligt ovanför TVn kan jag ana - av samma anledning. Tänker jag rätt här? Visst finns det vinklingsbara, men räcker det för att styra bort ljuset tillräckligt?
Jag förstår det beror på placering och ljusets spridningsvinkel.

Övrigt,
- Jag kollade på en spott igår, och dess fjädrar som håller fast den i taken var väldigt kraftiga(fjädringen). Sabbar inte dessa byglar gipset i taket den dagen man vi ta ut dem? (i teorin skulle jag från vinden kunna spänna in byglarna o peta ner spotten, men tanken är inte att jag ska upp på vinden mer, eftersom det kommer monteras pottor samt massa isolering)

- I mitt tak har jag dubbla skivor gips, sen råspont, och på toppen en kraftigare plyfa(brunfärgat historia). Detta bygger många cm, och innebär att jag med en större hålsåg måste såga ner mig från vinden, annars kommer inte spotten få tillräckligt med utrymme dels pga värmen men också för byglarna att "nypa åt".

Visst har jag funderat på utanpåliggande spottar med en vridbar del, som blivit allt mer poppis att inreda med. Enklare att installera och bättre riktningsmöjligheter, men jag tycker ändå inbyggda spottar är snyggare.

Några synpunkter på det jag skrev om? :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.