Hej,
Vi märkte att vi fått ett litet hål/hack i våran nya våtrumsmatta i dushytrummet.
Vi hann inte använda dushen än och misstänker att nån av hantverkarna tappat något.
Vad gör vi nu för att laga detta? Våran mattläggare har sagt att det är svårt att laga.
Genomskinlig silikon över hacket eller något som heter aquatät eller andra alternativ?
Vi märkte att vi fått ett litet hål/hack i våran nya våtrumsmatta i dushytrummet.
Vi hann inte använda dushen än och misstänker att nån av hantverkarna tappat något.
Vad gör vi nu för att laga detta? Våran mattläggare har sagt att det är svårt att laga.
Genomskinlig silikon över hacket eller något som heter aquatät eller andra alternativ?
Redigerat:
Har tyvärr ingen bild från innan lagningen och det gick igenom mattan jaS Sthlm_ skrev:
Edit: Tog bort silikon och tog bild.
Redigerat:
Det borde rimligen gå att laga (inte genom att smeta silikon på skadan). I värsta fall genom att skära bort en större bit och svetsa i en ny. Mattan är ju nylagd.thomasdg skrev:
Jag är dock inte mattlägare, så vad vet jag...
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
kemsvets fungerar om ingen tar på sig nå ansvar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Kemsvets smälter ihop mattkanter rent kemiskt. Rent tekniskt så är det nästan överlägset trådsvetsning men tyvärr inte "godkänt" i sverige. Mest regelrytteri skulle jag tro.thomasdg skrev:
Jag hade utan problem lagat detta med kemssvets och sen känt med trygg i att det håller. Finns inte på kartan att det skulle kunna läcka sen. Dessutom kommer det aldrig att släppa från mattan heller.
Det är nackdelen med silicon. Det sitter när det är färskt men med tiden så lossnar det kanske......
Att försöka trådsvetsa en sån där skada gör bara att det kommer att synas tydligt och sannolikt inte ens bli bra. Kemsvetsen är ju i stort sett genomskinlig och man kan dutta i så det bara förseglar botten på skadan. Sen fylla på med lite till ev .
Okej, tack för svaret! Vill dock helst ha en godkänd lösning annars hade vi lika gärna kunna renovera badrummet själv. Är silikon godkänd då eller finns det andra medel som är godkända?S Stefan1972 skrev:Kemsvets smälter ihop mattkanter rent kemiskt. Rent tekniskt så är det nästan överlägset trådsvetsning men tyvärr inte "godkänt" i sverige. Mest regelrytteri skulle jag tro.
Jag hade utan problem lagat detta med kemssvets och sen känt med trygg i att det håller. Finns inte på kartan att det skulle kunna läcka sen. Dessutom kommer det aldrig att släppa från mattan heller.
Det är nackdelen med silicon. Det sitter när det är färskt men med tiden så lossnar det kanske......
Att försöka trådsvetsa en sån där skada gör bara att det kommer att synas tydligt och sannolikt inte ens bli bra. Kemsvetsen är ju i stort sett genomskinlig och man kan dutta i så det bara förseglar botten på skadan. Sen fylla på med lite till ev .
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 978 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 978 inlägg
När man har våtrumstapet så är nog det enda som är godkänt i den nödvändiga skarven trådsvetsning. Föreslår att du kollar om det står något om lagningar/reparationer i anvisningarna för din våtrumsmatta, om inte kolla branschreglerna från GVK.thomasdg skrev: