Hej,
Vi märkte att vi fått ett litet hål/hack i våran nya våtrumsmatta i dushytrummet.
Vi hann inte använda dushen än och misstänker att nån av hantverkarna tappat något.
Vad gör vi nu för att laga detta? Våran mattläggare har sagt att det är svårt att laga.
Genomskinlig silikon över hacket eller något som heter aquatät eller andra alternativ?

• Finger pekar på ett litet hål i en marmorerad våtrumsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Låter inte bra. Reklamera till hantverkaren. Är det svårt att laga får de väl byta mattan.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Låter inte bra. Reklamera till hantverkaren. Är det svårt att laga får de väl byta mattan.
Vet inte om det var elektrikern, rörmockaren eller snickaren som gjort detta tyvärr.

S
Har ni tagit in dessa yrkesgrupper separat eller har ni haft en huvudentreprenad som i sin tur hyrt in dessa?

S Sthlm_ skrev:
Har ni tagit in dessa yrkesgrupper separat eller har ni haft en huvudentreprenad som i sin tur hyrt in dessa?
separat

S
Ok. Har du någon bild på skadan innan er lagning? Har det gått igenom mattan helt?

S Sthlm_ skrev:
Ok. Har du någon bild på skadan innan er lagning? Har det gått igenom mattan helt?
Har tyvärr ingen bild från innan lagningen och det gick igenom mattan ja
Edit: Tog bort silikon och tog bild.

• Fingret pekar på en lagad skada i ett grått stengolv där silikon har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
thomasdg thomasdg skrev:
Edit: Tog bort silikon och tog bild.
Det borde rimligen gå att laga (inte genom att smeta silikon på skadan). I värsta fall genom att skära bort en större bit och svetsa i en ny. Mattan är ju nylagd.
Jag är dock inte mattlägare, så vad vet jag...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kemsvets fungerar om ingen tar på sig nå ansvar.

thomasdg thomasdg skrev:
S Stefan1972 skrev:
kemsvets fungerar om ingen tar på sig nå ansvar.
Bättre än silikon? isf varför?

N
Var sitter det? Är det i duschutrymmet så hade jag lagt om mattan, men är det i andra änden av utrymmet så hade jag låtit det vara.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
N newbee skrev:
Var sitter det? Är det i duschutrymmet så hade jag lagt om mattan, men är det i andra änden av utrymmet så hade jag låtit det vara.
I dushutrymmet :(

thomasdg thomasdg skrev:
Bättre än silikon? isf varför?
Kemsvets smälter ihop mattkanter rent kemiskt. Rent tekniskt så är det nästan överlägset trådsvetsning men tyvärr inte "godkänt" i sverige. Mest regelrytteri skulle jag tro.
Jag hade utan problem lagat detta med kemssvets och sen känt med trygg i att det håller. Finns inte på kartan att det skulle kunna läcka sen. Dessutom kommer det aldrig att släppa från mattan heller.
Det är nackdelen med silicon. Det sitter när det är färskt men med tiden så lossnar det kanske......
Att försöka trådsvetsa en sån där skada gör bara att det kommer att synas tydligt och sannolikt inte ens bli bra. Kemsvetsen är ju i stort sett genomskinlig och man kan dutta i så det bara förseglar botten på skadan. Sen fylla på med lite till ev .

S Stefan1972 skrev:
Kemsvets smälter ihop mattkanter rent kemiskt. Rent tekniskt så är det nästan överlägset trådsvetsning men tyvärr inte "godkänt" i sverige. Mest regelrytteri skulle jag tro.
Jag hade utan problem lagat detta med kemssvets och sen känt med trygg i att det håller. Finns inte på kartan att det skulle kunna läcka sen. Dessutom kommer det aldrig att släppa från mattan heller.
Det är nackdelen med silicon. Det sitter när det är färskt men med tiden så lossnar det kanske......
Att försöka trådsvetsa en sån där skada gör bara att det kommer att synas tydligt och sannolikt inte ens bli bra. Kemsvetsen är ju i stort sett genomskinlig och man kan dutta i så det bara förseglar botten på skadan. Sen fylla på med lite till ev .
Okej, tack för svaret! Vill dock helst ha en godkänd lösning annars hade vi lika gärna kunna renovera badrummet själv. Är silikon godkänd då eller finns det andra medel som är godkända?

BirgitS
thomasdg thomasdg skrev:
Okej, tack för svaret! Vill dock helst ha en godkänd lösning annars hade vi lika gärna kunna renovera badrummet själv. Är silikon godkänd då eller finns det andra medel som är godkända?
När man har våtrumstapet så är nog det enda som är godkänt i den nödvändiga skarven trådsvetsning. Föreslår att du kollar om det står något om lagningar/reparationer i anvisningarna för din våtrumsmatta, om inte kolla branschreglerna från GVK.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.