Hej, står och trampar för att flytta in i vårt nya hus, snickaren som byggt huset har en del smågrejor kvar, mest estetiska
men han tycker att jag ska boka slutbesiktning ändå, i vårt avtal står det att per börjad försenad vecka utgår vite om 2.500 kr,, detta datumet var 24 oktober, han var då inte riktigt klar ochjag godkände muntiligt att vi sköt på detta, tills nu, jag har
sagt att han haft tills idag måndag den 1:a dec. på sig, och när sotaren idag varit och besiktigtat skorstenen så säger han att den är felaktigt monterad...!

Plus att det är en massa estetiska fel, och missar kvar. snickaren själv säger att han kanske kan komma på slutet av
veckan, men förmodligen nästa vecka... Kan jag kräva vitesbelopp för det som han gjort fel / väntar med eller räknas bara rent funktionella delar in?

Vad säger ni?

kan ju säga det att vi har boende precis bredvid så det blir inget problem för oss så med boende...

Mikael_L
Nu tänker jag inte svara på själva frågan du ställde, överlåter det till de som kan det där ...

Men ang att flytta in, så har jag läst att man ska vara försiktig med att flytta in (ta huset i besittning) innan allt är klart. Gör man det så blir det mycket svårare att kräva färdigställande och mycket mycket svårare (omöjligt ?) att få vite för förseningar i färdigställandet.

Om du inte känner till detta (jag kan det inte heller riktigt) så kan du läsa en del om det i de rätta trådarna här.

Ja, nej flytta inte in för guds skull !

Då kan firman anses attni accepoterat det för slutleverans, skiter i att fixa det sista. Det skulle inte förvåna mig ett dyft.

"per börjad försenad vecka utgår vite om 2.500 kr,, detta datumet var 24 oktober, han var då inte riktigt klar ochjag godkände muntiligt att vi sköt på detta, tills nu"

Vad godkände du exakt, och var det skriftligen? Låter ju dumt att muntligen tycka att kontraktet inte skall efterföljas. Jag skulle säga lagt kort ligger, är det vite från 24 oktober så är det så.......om de nu inte var något force majeure eller liknande.

Att muntligen börja bryta kontrakt är skitdumt, då kan även andra delar i kontraktert kanske av firman anses överflödiga?.....

plus att jag antar ett ert hus kostar en del så 2500 kr/vecka låter ju högst rimligt.

...dessutom brukar de flesta vitesklausuler baseras på godkänd slutbesiktning. ifrångår ni detta finns stor risk att det alldrig blir klart. Finns inga ekonomiska incitament för byggaren komme rtroligtvis inget ske....

Kör på vite tills allt e godkänt - såklart!

En tänkbar nackdel med att köra för hårt på vite, är att det finns stor risk (och gott om exempel) att byggaren då stressar på för hårt, och börjar slarva och fuska för att minimera vitet. Därför tror jag att man när det börjar dra ihop sig till försening kan göra en bra deal (skriftlig) om att försena vitesdatumet en begränsad tid, men att vite skall utgå för alla dagar som byggaren inte har minst X personer sysselsatta med att färdigställa (och ev. även speca kategorier, så han inte skickar dit 3 Praoelever). Dvs det gäller att snarare öka byggarens incitament för att göra klart, men begränsa hans förlust så länge han verkligen försöker få det klart.

Mikael_L
Säkert krångligt att få på pränt på ett bra och juridiskt vis. Men mycket kloka tankar i vilket fall ...

Jo anledningen till att jag godkände en framflytt av sista färdigställande datum för snickarens del var att han inte trodde sig skulle hinna och jag kunde tänka mig att
tapetsera/måla innan alla lister kom på plats, det var ju dock muntligt.

Och angående att flytta in så är det ändå relativt brådskande då vårt gamla hus är totalt mögelskadat och min fru har astma.
Enligt besiktningsmannen som ska göra slutbesitkningen var det inga problem om vi flyttar in, det är ändå vi som står för golv, målning och tapet.

Hur som helst så ville nu snickaren att vi skulle besiktiga ändå, trots skorstensproblemen, för att " det blir ju ett fel som vi får rätta till sen" men jag fattar inte riktigt, jag håller ju inne 10% tills slutbesiktning, men om han dröjer med saker som han vet är kvar att göra borde jag väl kunna hålla dessa 10% plus göra avdraget om 2500 kr per vecka?

Vitet slutar normalt att gälla efter en godkänd besiktning, och en besiktning betraktas som godkänd även om det finns massor kvar att göra.

Besiktningsmannen avgör om felen är så stora att man inte kan godkänna huset som klart. Efter en godkänd besiktning skall du betala de sista 10% du har hållit inne, men du får/bör fortsätta hålla inne vad det skulle kosta att åtgärda de återstående anmärkningar som finna i besiktningaprotokollet. Där hjälper ofta besiktningsmannen till med en värdering av anmärkningarna (men är inte skyldig att värdera det inom sitt uppdrag) , men det kan vara bra att själv ha koll på vad de större kända felen kan kosta.

Om du flyttar in före en besiktning så brukar byggaren hävda att vitet skall sluta ticka, då betraktar man det som att du har tagit huset i besittning, och du kan se det som att du får betala "hyra" till byggaren som motsvarar vitesbeloppet. Det kan vara oklart rent rättsligt hur man skall hantera vitet i en sådan situation.

Men rent allmänt så tycker jag nog att om ni bor med astmaproblem i ett mögelskadat hus så borde ni genast flytta ut ur det huset. Observera att lite beroende på hur ert kontrakt är formulerat så är inte byggarens förseningsansvar begränsat till vitesbeloppet, om ni kan påvisa högre kostnader pga. förseningen så kan byggaren vara skyldig att stå för det (men som sagt, få en proffstolkning av ert avtal). Det kan i praktiken vara omöjligt att få ut mer än vad ni håller inne.

Ok, men jag tror jag ska göra så här, vi kommer flytta in så snart det är möjligt, väntar ca 2 veckor med besiktningen och kräver att snickaren ska åtgärda våra fel asap med 2.500 i vite som dras per påbörjad vecka från dom kvarvarande 10%.

Det borde få honom att lägga på ett kol, sedan, när han är klar kör jag besiktningen.
är det något kvar då så får han åtgärda det innan han kan få sina resterande pengar men inget vitesbelopp utgår...eller?

Du får räkna med att vitet slutar ticka när ni flyttar in. Det är också viktigt att ni är övverens med snickaren om ni kan flytta in, annars kan han använda det som argument för att det blivit svårare och därmed dyrare att färdigställa. Det kan även anses som ett kontraktsbrott om ni flyttar in.

Mikael_L
hempularen skrev:
Det är också viktigt att ni är övverens med snickaren om ni kan flytta in, annars kan han använda det som argument för att det blivit svårare och därmed dyrare att färdigställa. Det kan även anses som ett kontraktsbrott om ni flyttar in.
Då verkar det även vara vettigt att få skriftligt på hans godkännande, eller hur ...?

ok, tänkte berätta hur det gått; har inte flyttat in ännu, skrev ett mail till snickaren där jag förklarade vad som var kvar att göra samt att vårt överenskomna datum för färdigställande passerat och att jag för varje ny påbörjad vecka efter detta datum kommer ta ut vitesbelopp enligt vårt avtal.

1 timma senare ringer telefonen och en upprörd snickare på andra sidan luren undrar varför han skulle behöva betala vite, förklarar då läget och han skyller på att VP inte har gått att göra färdigt pga, el-vvs inte är klara med sitt men att han ändå ska komma direkt dagen efter och göra färdigt alla punkter. Bra säger jag, " gör du klart allt imorrn är det ingen fara, då drar jag inget vitesbelopp"...

Sedan kommer man hem på kvällen och det är 4 punkter kvar att åtgärda?!

Nu har det snart gått en vecka och inget har jag hört från snickaren... jag orkar inte ringa en gång till och tjata på honom utan tänker beställa en besiktning till mellandagarna och dra bort 2.500 kr per vecka som hinner passera tills dess på
snickarens slutfaktura.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.