Har idag en altandörr med enbart invändigt handtag som irriterat mig i flertal år.
Går det att eftermontera utvändigt handtag på dörren?
Inser såklart att man får köpa nya delar men är ändå lite okunnig i möjligheten.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Har idag en altandörr med enbart invändigt handtag som irriterat mig i flertal år.
Går det att eftermontera utvändigt handtag på dörren?
Inser såklart att man får köpa nya delar men är ändå lite okunnig i möjligheten.
Det går absolut.
Ta dit en låsfirma. Det är värt kostnaden jämfört med att göra det själv. Det finns så många varianter på spanjoletter och lås och det är ett elände som lekman att få det rätt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det finns flera trådar om detta där det finns svar både hur du gör och vad du behöver då denna fråga alltid ställs på våren var år.

Behöver du kunna öppna och stänga ”på riktigt” eller räcker det med något att greppa för att skjuta igen och öppna dörren även om handtaget/låset lämnar dörren öppen?

• Gilla
  • Wow
EXE och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Behöver du kunna öppna och stänga ”på riktigt” eller räcker det med något att greppa för att skjuta igen och öppna dörren även om handtaget/låset lämnar dörren öppen?
Det här har jag funderat på - ett litet handtag för att kunna dra upp altandörren utifrån, är det bara att skruva i? Inte för små skruvar då antar jag.

Jag tog kort på både handtag och spanjolett samt de märkningar jag hittade och tog ett antal mått. Sen tog jag med mig handtaget till en låsfirma som talade om vad jag behövde och hur jag skulle göra. Efter att ha fått hem grejerna var det bara att mäta noggrant, borra några hål och skruva fast allt.

(Jag behövde ett vridbart handtag på utsidan och ett låsbart utan fristående låskolv till insidan)

• Gilla
Jockose
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.