2 526 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Ta över stuga och bygga ut..
Hej Jag är helt ny på detta forum, så de ska bli spännande 
Jag och min man kommer framöver ta över svärföräldrarnas stuga..
Den är på ca 45 kvm så vi behöver ju bygga till den en del.
Vi kommer antagligen att få stugan och då köpa ut hans syster, eller ska vi köpa den av dem, vad är bäst egentligen för oss ??
Finns de några på detta forum som gjort som vi...?? Bilder och tips vore ju jätte kul..
Jag och min man kommer framöver ta över svärföräldrarnas stuga..
Den är på ca 45 kvm så vi behöver ju bygga till den en del.
Vi kommer antagligen att få stugan och då köpa ut hans syster, eller ska vi köpa den av dem, vad är bäst egentligen för oss ??
Finns de några på detta forum som gjort som vi...?? Bilder och tips vore ju jätte kul..
Välkommen till forumet!
Ni kommer säkert att få jättebra svar på era frågor. Men om det ska gå att svara vettigt så måste du vara mycket mer specifik när du ställer frågorna.
Hur ser stugan ut idag, till exempel. Varför ska ni bygga ut den? Hur mycket?
Ni kommer säkert att få jättebra svar på era frågor. Men om det ska gå att svara vettigt så måste du vara mycket mer specifik när du ställer frågorna.
Hur ser stugan ut idag, till exempel. Varför ska ni bygga ut den? Hur mycket?
Det finns lite olika sätt beroende av hur man tänker för framtiden och hur man inom familjen ser på det, dvs föräldrar ekonomi ser ut och hur de vill fördela sina tillgångar. Även vilka värden/kostnader man vill hantera.
Vi har gjort motsvarande men då med flera syskon, samt att vi redan ägde 50% och föräldrar 50%. I vårt fall kom vi överens om att vi fick köpa loss till taxeringsvärdet. Alternativet hade annars varit att vi ville bli friköpta av föräldrar eller att annat syskon köpte vår del.
Orsaken var precis som i ert fall att vi ansåg att det behövdes större renovering och utbyggnad.
Vi har gjort motsvarande men då med flera syskon, samt att vi redan ägde 50% och föräldrar 50%. I vårt fall kom vi överens om att vi fick köpa loss till taxeringsvärdet. Alternativet hade annars varit att vi ville bli friköpta av föräldrar eller att annat syskon köpte vår del.
Orsaken var precis som i ert fall att vi ansåg att det behövdes större renovering och utbyggnad.
Klicka här för att svara