4 657 läst ·
57 svar
5k läst
57 svar
Ta med färg upp på tak utan att spilla
Kan du inte spika ihop en lämplig trekant av något överblivet virke som kan vila på takpannorna och erbjuda en någorlunda horisontell "plattform" för färgpytsen? Eventuellt kan du sätta någon form av glidskydd, typ gummi eller sandpapper, under den om det behövs.N naikon skrev:
Ja smart, det var något liknande jag tänkte först. Kanske limma på några träbitar direkt under färgburken, så att den kan stå i lutning. Provar nog detta!Alfredo skrev:
Låter vettigt. Det var ditt första förslag. Som jag tyckte var utmärkt redan då.N naikon skrev:
När jag svarade på din första fråga.😇
Det gällde alltså att få burken att stå kvar. Vill man få den att stå stadigare är en rejäl tyngd i/under burkens botten en god idé. Tung "plattform" eller (stor) sten i burken, typ.Bönhas skrev:
Lysande! Tänk vad man kan göra några överblivna träbitar och en skruvdragare 😀N naikon skrev:
Inte helt fel att ha trycket på kanten (av dalskidan) om man vill ha bästa fäste. 😀N naikon skrev:
Jag lossade våra vindskivor och hissade ner dem, målade dem i omgångar på uppfarten, hissade sedan upp dem igen och monterade tillbaka. Hade ingen skylift eller ställning på kortsidorna, gick bra genom att endast arbeta från taket. Då slapp man hålla på med färgen uppe på taket.
Yes, jag provade den metoden på den andra vindbrädan, men tänkte jag skulle prova denna metoden också, så får jag se vilken som känns bäst.Walle85 skrev:
Gjorde samma som dig och fixerade med spännband när den skulle monteras igen. Men det var ändå lite bökigt ensam uppe på taket att få den på helt rätt plats.
Hade jag haft en spikpistol hade det också underlättat, jag är tydligen sämst med hammaren, eller så var det Byggmax spik (made in China) helt kass.
Tidsmässigt tror jag båda går rätt jämnt ut för mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför uppstår bubblor under färgen på fasaden?
Fasad -
El/Tele/Nätverksuttag Elko: Färgskillnad efter 15-20 år - Uppföljning!
El -
Uppmålade fasadfärger utställning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsa upp svarta färgen på cykeln
Färg, Måla & Tapetsera -
Spikskallar rostat igenom takfärgen 1 dygn efter listuppsättning inomhus!?
Byggmaterial & Byggteknik