N naikon skrev:
att den kommer kana på de nytvättade tegelpannorna i 27graders lutning. Kanske provar limma på gummi eller sandpapper under som någon föreslog!
Kan du inte spika ihop en lämplig trekant av något överblivet virke som kan vila på takpannorna och erbjuda en någorlunda horisontell "plattform" för färgpytsen? Eventuellt kan du sätta någon form av glidskydd, typ gummi eller sandpapper, under den om det behövs.

N naikon skrev:
Kommer inte in med skylift pga nivåskillnad
Det är ju lite poängen med skylift....

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Om nu TS säger att det inte fungerar rent praktiskt med en skylift kan man ju tänka sig att det faktiskt är så...

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte spika ihop en lämplig trekant av något överblivet virke som kan vila på takpannorna och erbjuda en någorlunda horisontell "plattform" för färgpytsen? Eventuellt kan du sätta någon form av glidskydd, typ gummi eller sandpapper, under den om det behövs.
Ja smart, det var något liknande jag tänkte först. Kanske limma på några träbitar direkt under färgburken, så att den kan stå i lutning. Provar nog detta!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Om detta är din definitionen av en skylift - ja då går det om man stänger av gatan.

Stor skylift lastbil på en stadsgata, med ett utfällt lyftarm. Flera personer står bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
N naikon skrev:
Frågeställningen var inte hur jag får upp burken.
När man läser vad du skrev i inlägg #1 är det faktiskt exakt det du frågar.
N naikon skrev:
Hur får jag med mig färg upp, utan att riskera att färgburken välter i lutningen?
Som man frågar får man svar... 😇

F fribygg skrev:
Om du @lennart Å bara kåkar fågelfrö så händerna ombildas till vingar så du kan rimligtvis inte hålla färgburken/ hinken i näven..
Kanske läge att hålla (i) näbben?

• Gilla
lennart Å
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om nu TS säger att det inte fungerar rent praktiskt med en skylift kan man ju tänka sig att det faktiskt är så...
Jag litar inte på folk som säger att det inte går....

N naikon skrev:
Ja smart, det var något liknande jag tänkte först. Kanske limma på några träbitar direkt under färgburken, så att den kan stå i lutning. Provar nog detta!
Låter vettigt. Det var ditt första förslag. Som jag tyckte var utmärkt redan då.
När jag svarade på din första fråga.😇
Bönhas Bönhas skrev:
Det är väl så elementärt att göra en passande "plattform" att det är enklare än alternativen?
Det gällde alltså att få burken att stå kvar. Vill man få den att stå stadigare är en rejäl tyngd i/under burkens botten en god idé. Tung "plattform" eller (stor) sten i burken, typ.

Gjorde en sån här liten plattform med sandpapper under efter inspiration i tråden, funkade finfint.

Kunde ha gerat till en vinkel på bottenplattan för bättre fäste men orkade inte.

Pall med en hink på ett tak, stöd av träplankor och sandpapper för att förhindra glidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Gjorde en sån här liten plattform med sandpapper under efter inspiration i tråden, funkade finfint.
Lysande! Tänk vad man kan göra några överblivna träbitar och en skruvdragare 😀
N naikon skrev:
Kunde ha gerat till en vinkel på bottenplattan för bättre fäste men orkade inte.
Inte helt fel att ha trycket på kanten (av dalskidan) om man vill ha bästa fäste. 😀

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Walle85
Jag lossade våra vindskivor och hissade ner dem, målade dem i omgångar på uppfarten, hissade sedan upp dem igen och monterade tillbaka. Hade ingen skylift eller ställning på kortsidorna, gick bra genom att endast arbeta från taket. Då slapp man hålla på med färgen uppe på taket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Jag lossade våra vindskivor och hissade ner dem, målade dem i omgångar på uppfarten, hissade sedan upp dem igen och monterade tillbaka. Hade ingen skylift eller ställning på kortsidorna, gick bra genom att endast arbeta från taket. Då slapp man hålla på med färgen uppe på taket.
Yes, jag provade den metoden på den andra vindbrädan, men tänkte jag skulle prova denna metoden också, så får jag se vilken som känns bäst.

Gjorde samma som dig och fixerade med spännband när den skulle monteras igen. Men det var ändå lite bökigt ensam uppe på taket att få den på helt rätt plats.
Hade jag haft en spikpistol hade det också underlättat, jag är tydligen sämst med hammaren, eller så var det Byggmax spik (made in China) helt kass.

Tidsmässigt tror jag båda går rätt jämnt ut för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.