J
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar prislappen för roll när:
Ingett i TS fall men jag svarade en annan skribent som du säkert förstår..

Magnus E K
Otroligt stressande skulle det vara för mig att jobba med hyrd maskin och veta att man måste göra klart på en viss tid. Håller just på att plocka ner en ställning (torn) som jag reste sista mars.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Otroligt stressande skulle det vara för mig att jobba med hyrd maskin och veta att man måste göra klart på en viss tid. Håller just på att plocka ner en ställning (torn) som jag reste sista mars.
Ja det är en stor faktor för mig med

GoC GoC skrev:
Åter igen så tycker jag du skall spika ihop en ”takstege” av gammalt spillvirke.
Två reglar som är längre än taket. ”Stegpinnar” med ett lagomt avstånd, ungefär dubbla avståndet mot en vanlig stege.
Två kortare reglar på andra sidan taket, som även de skall sticka upp over nock, minst en halvmeter.
Skruva ihop det båda vid nocken och en kort brädbit mellan ändarna på reglarna som sticker upp från var sida.
Då har du gjort en enkel flyttbar takstege som du både kan sitta stadigt på och som håller kvar din färgburk på taket.
Varför göra det mer komplicerat än det behöver vara, hänga i krokig arm och hålla i en färgburk med munnen samtidigt som du målar med den tredje armen eller vad du var 😆
Har precis satt upp ett nockräcke och är fastspänd med fallskyddssele. Arbetsställning är bra då jag kan luta mig hur jag vill utan att glida ner
Att bygga en hel stege för en vindbräda känns lite overkill, då det bara är denna brädan kvar. Tror inte ens jag har så långt spillvirke. Och det skulle ta längre tid för mig att bygga den och ta ner den än att bara gå rakt på och måla

Just nu lutar det väl mer åt att hänga en burk i ett snöre som jag klammrar fast i vindbrädan. Med snabbtving borde det vara ganska smidigt att flytta

L lennart Å skrev:
Jag hade nog valt att käka fågelfrö i en vecka så att jag sedan obehindrat kunnat flyga upp. Då kan man ha hinken i ena näven och penseln i den andra.
Om du @lennart Å bara kåkar fågelfrö så händerna ombildas till vingar så du kan rimligtvis inte hålla färgburken/ hinken i näven..

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du @lennart Å bara kåkar fågelfrö så händerna ombildas till vingar så du kan rimligtvis inte hålla färgburken/ hinken i näven..
Nu tar vi problemen ett och ett efter hand som de dyker upp!

L lennart Å skrev:
Nu tar vi problemen ett och ett efter hand som de dyker upp!
Du har rätt, innan du ätit tillräckligt med fågelfrö kan du ju inte flyga utan får använda stege, ställning eller klättra på taket när vindskivorna ska målas.

J
F fribygg skrev:
Du har rätt, innan du ätit tillräckligt med fågelfrö kan du ju inte flyga utan får använda stege, ställning eller klättra på taket när vindskivorna ska målas.
Finns en snabbare väg Red Bull ger dig vingar😉

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Tänkte du att hänga den på vindbrädan isåfall?
Ja, det jag ser framför mig är du hänger ner den över kanten i en tjockare ståltråd som du krokar i en takpanna eller nåt. Så du slipper kravla dig upp från dubbelvikt position över takkanten varje gång du skall ta färg. Fast i ärlighetens namn tror jag det är en jäkligt knepig arbetsposition, även om jag själv drar mig till minnes att jag monterat ett gavelfäste till en TV-antenn på det sättet en gång i tiden.

J Jansson69 skrev:
RedBull och vodka fungerar iaf inte så..

J
F fribygg skrev:
RedBull och vodka fungerar iaf inte så..
Har det motsatt effekt på dig?

J Jansson69 skrev:
Funkar det att hålla färgburken??
Jag tror mer på skylift om tillgänglighet och ekonomi tillåter..

J
F fribygg skrev:
Funkar det att hålla färgburken??
Jag tror mer på skylift om tillgänglighet och ekonomi tillåter..
Ssh, tala tyst om skylift för @Alfredo har redan läxat upp oss om att det inte är aktuellt för TS..
Dumt att väcka den lille björnen, för hen var på hugget förut men troligen sover middag nu!😉

Edit: stämde bra nu skrattar hen så lite sömn och mat kan göra underverk😆

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
lennart Å och 3 till
  • Laddar…
Tänk på att fallsele skyddar mot själva fallet bara, blir du hängandes så måste du ner snabbt. Så du måste ha en plan även för det.
Nu kanske du har utbildning så du vet allt det där, annars så råder jag dig att söka och läsa lite om det.

En 3l hink/burk av nåt slag och 1l i den, krångla inte till det...

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tänk på att fallsele skyddar mot själva fallet bara, blir du hängandes så måste du ner snabbt. Så du måste ha en plan även för det.
Nu kanske du har utbildning så du vet allt det där, annars så råder jag dig att söka och läsa lite om det.

En 3l hink/burk av nåt slag och 1l i den, krångla inte till det...
Yes, har ingen utbildning men förstått risken med att bli hängandes och att strypning i kroppspulsådern i låren kan leda till död. Har tömmarna runt låren lite löst åtdragna.
Har med en kniv så jag kan skära av linan ifall det skulle behövas. Fallet ner är inte långt. Skulle det inte fungera så är det ett väldigt tätbebyggt område så att ropa borde funka :D
Jobbar ju med selen rak och spänd hela tiden, så det blir inget plötsligt fall i takets lutning. Det är om jag skulle ramla ut över vindbrädan på gaveln.

Ja jag kanske provar hink, men jag är ändå orolig för att den kommer kana på de nytvättade tegelpannorna i 27graders lutning. Kanske provar limma på gummi eller sandpapper under som någon föreslog!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.