5 011 läst ·
57 svar
5k läst
57 svar
Ta med färg upp på tak utan att spilla
Det är ju en bra fråga. När man gör jobb på vindskivor uppifrån är det lite skrämmande från början att hänga där på kanten, men säkerhetskänslan infinner sig strax. Har själv varit i den situationen förr och kommer att måla nästa år. För att klara detta vettigt och utan hantlangning borde man dra en krok/märla/talja vid nocken på lämpligt ställe så att man kan fira saker upp och ner lite behändigt i en hink. Det är ju så, som alla vet, att det går åt ungefär tre gånger så många verktyg och pinaler till varje sak man vill göra på sitt hus. "3-faktorn".N naikon skrev:Ponera att ni behöver måla vindskivorna, och det går inte att komma åt underifrån med stege eller ställning. Enda valet är från taket (har fallskydd med sele)
Hur får jag med mig färg upp, utan att riskera att färgburken välter i lutningen? En väldigt basic fråga kan man tycka, men det skulle inte vara roligt att spilla ut färg över hela taket.
Hur hade ni burit er åt?
Funderar på om det är smidigt att hälla över en liten mängd i en typ fryspåse, om det är lättare att hantera än en burk som kanar.
Alt bygga någon liten plattform med 26° lutning att ställa burken på, men känns kanske lite overkill
Håll burkens handtag i handen och bär upp den då välter den inte.N naikon skrev:
Men smartast är väl att använda en burk med lock, så det inte gör något om den lutar lite när man klättrar upp.
Det hjälper dig knappast att få upp burken. 😂N naikon skrev:
Plattform är bra när man väl skall måla. Det är väl så elementärt att göra en passande "plattform" att det är enklare än alternativen?
3L burk som är fylld till hälften och sen ha den framför sig så den kan få stödN naikon skrev:Ponera att ni behöver måla vindskivorna, och det går inte att komma åt underifrån med stege eller ställning. Enda valet är från taket (har fallskydd med sele)
Hur får jag med mig färg upp, utan att riskera att färgburken välter i lutningen? En väldigt basic fråga kan man tycka, men det skulle inte vara roligt att spilla ut färg över hela taket.
Hur hade ni burit er åt?
Funderar på om det är smidigt att hälla över en liten mängd i en typ fryspåse, om det är lättare att hantera än en burk som kanar.
Alt bygga någon liten plattform med 26° lutning att ställa burken på, men känns kanske lite overkill
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja det är så jag har målat vindskivor, men vi har 10m till nocken. Och ungefär 7m till takfoten, så det är inte så kul att få upp en stege överhuvudtaget.
Men det finns ju många tomter där det kan vara knepigt att få in en skylift.
Men det finns ju många tomter där det kan vara knepigt att få in en skylift.
Snöre med snabbtving på vindbrädan kan funka! Kanske testar, tack!H hempularen skrev:JA, eller om du flyttar lite pannor för att kunna kättra på läkten så sätt fast den i läkten där du är. Min tanke var i så fall med en klämma av någon sort. Ex snöret fastknutet i en snabbtving.
men det är inget jag har provat, tyckr dte borde fungera.
Just för att undvika katastrofen med en uthälld färgburk på pannorna, så skulle jag vill hålla burken lägre än taket hela tiden.
Smart med sandpapper. Tror dock ändå det blir svårt att få den stå stabilt på tegelpannorna med lutningen jag har, speciellt om man har så lite färg i den.Bart skrev:
Kommer inte in med skylift pga nivåskillnadHammarskallen skrev:
Typ nått sånt jag tänkte. Dock kanske inte är så sugen på att pröjsa 2200kr, utan bara göra en enkel i trä av spillvirkeFarstatjej90 skrev:
Smart med lock på. Tänkte du att hänga den på vindbrädan isåfall?C cpalm skrev:
Går inte att få upp en ställning under, pga annan utbyggnad med sadeltakMagnus E K skrev:
När jag målat saker på taket (plåtdetaljer) har jag hällt över lagom lite färg i en liten plastburk som går att hålla med ena handen utan att handen blir helt obrukbar till annat samtidigt (dvs går fortfarande att klättra). Dessutom ingen kataklysmisk katastrof om man skulle tappa den.
Måla vindskivor uppifrån skulle jag dock aldrig våga försöka mig på. Bygger ställning för sånt.
Med en hand på taket, en hand i bygeln, vilken hand målar jag med då? 😀F Förvaltare skrev:
Frågeställningen var inte hur jag får upp burken. Utan hur jag ställer ifrån mig den när jag ska måla.Bönhas skrev:
Håll burkens handtag i handen och bär upp den då välter den inte.
Men smartast är väl att använda en burk med lock, så det inte gör något om den lutar lite när man klättrar upp.
Det hjälper dig knappast att få upp burken. 😂
Plattform är bra när man väl skall måla. Det är väl så elementärt att göra en passande "plattform" att det är enklare än alternativen?
Det är tegelpannor i 27 graders lutning.
Har du koll på vad det kostar att hyra en skylift ... krävs en riktigt fet plånbok för att betala den hyran 💰💰💰💰💰R Reymond skrev:
Åter igen så tycker jag du skall spika ihop en ”takstege” av gammalt spillvirke.
Två reglar som är längre än taket. ”Stegpinnar” med ett lagomt avstånd, ungefär dubbla avståndet mot en vanlig stege.
Två kortare reglar på andra sidan taket, som även de skall sticka upp over nock, minst en halvmeter.
Skruva ihop det båda vid nocken och en kort brädbit mellan ändarna på reglarna som sticker upp från var sida.
Då har du gjort en enkel flyttbar takstege som du både kan sitta stadigt på och som håller kvar din färgburk på taket.
Varför göra det mer komplicerat än det behöver vara, hänga i krokig arm och hålla i en färgburk med munnen samtidigt som du målar med den tredje armen eller vad du var 😆
Två reglar som är längre än taket. ”Stegpinnar” med ett lagomt avstånd, ungefär dubbla avståndet mot en vanlig stege.
Två kortare reglar på andra sidan taket, som även de skall sticka upp over nock, minst en halvmeter.
Skruva ihop det båda vid nocken och en kort brädbit mellan ändarna på reglarna som sticker upp från var sida.
Då har du gjort en enkel flyttbar takstege som du både kan sitta stadigt på och som håller kvar din färgburk på taket.
Varför göra det mer komplicerat än det behöver vara, hänga i krokig arm och hålla i en färgburk med munnen samtidigt som du målar med den tredje armen eller vad du var 😆