Hejsan,

Skulle behöva byta uttag, vilket kändes enkelt tills att sladdarna ska väck? På andra modeller ser jag sladdarna sitta fast med skruvar men här är sådant ej fallet.

Jag har öppnat klämmorna men får ändå inte loss skiten.

Tack på förhand

• Öppnat eluttag med osäkrade ledningar i brunt, blått och grönt utan synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Storsockret
Det är inte så att klämmorna ska tryckas inåt för att lossa kablarna då? Tänker att det vore risk att det lossnar annars.

Det ser ut som att den bruna ledaren är lite skadad, så om du har nog med längd på sladden kanske du ändå bara skulle kapa av och skala på nytt istället.

Bästa svaret

"Klammern" skall inte öppnas, man trycker ned den samtidigt som man lirkar lite på kabeln. Då skall den komma loss.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett just den modellen. Men min gissning är att plastflärparna som nu "står upp" vid kopplingarna skall fällas in så att "piggen" kan trycka i klämman. De flesta sådana där snabbklämmor har olika varianter av knappliknande plastbitar som skall tryckas in (väldigt) hårt samtidigt som man drar (och ev. snurrar lite) i tråden.

Annars, om du ändå skall byta ut det, klipp av trådarna och skala av lämpligt långt på isoleringen (brukar finnas en symbol på uttaget som anger hur långt man skall skala).

ullet
Man brukar behöva trycka rätt hårt på klämman samtidigt som man ruckar på tråden (som nån skrev här ovanför) för att den ska lossna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det uttaget är bara att kassera nu
Flärparna som skulle tryckts ner för att lossa ledarna kommer att gå av nu när du försöker trycka ner dom

Tack och bock, kära internet! Visst var det så att flärpana skulle tryckas in. Nu är uttaget borta! ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.