Byggahus.se

Ta jord från en annan grupp

1. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Jag renoverar köket och upptäckte då att uttaget för köksfläkten saknade jord. När elektrikern var här för att ansluta mina nya dragningar till centralen så löste han problemet genom att ta jord från en närliggande dosa som tillhör en annan grupp istället för att dra en jordtråd från den dosa som försörjer köksfläkten. Jag har alltså en koppling som ser ut som på bilden. Är det verkligen ok?

Nu går ju jord direkt till jordskenan så det ska ju inte vara fel men det känns ändå märkligt att koppla ihop två olika grupper på det viset. Det känns som att det lätt kan bli missförstånd i framtiden och då börjar blanda ihop de olika grupperna på ett olämpligt vis.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Elschema.png

2. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Nej, det är definitivt inte ok.

Du bör påtala detta för elfirman till vilken "elektrikern" hör. De får komma och rätta felet samt ta sin montör i örat.

Du kan hänvisa till SS 436 40 00, 543.8 Montering av skyddsledare

Screenshot_20200515_145803.png

Redigerat 15 maj 14:59
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Som sagt det är ett grovt fel, så pass grovt att i alla fall jag har svårt att förstå att en yrkesman har utfört det. Faran kommer när man av någon anledning "demonterar" den andra gruppen, då kommer ju jord att saknas i en grupp som man tror sig ha jordade uttag i.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    NEJ, det får man INTE

5. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Tack.
    Det var det som jag kände på mig men jag är ju bara en ekonom så jag kan ju inte sätta emot så hårt. Allt vi sparade på det här var väl ca 3 meter fk...

Jag kan lätt dra en ny jordledare själv så att det blir korrekt. Men för att ta bort slangen som han satte in behöver jag öppna väggen igen vilken jag inte är så sugen på. Går det att på ett rimligt sätt plugga ändarna inifrån dosorna så att det blir acceptabelt eller ska jag bita i det sura äpplet och skruva loss skivorna som sitter framför?
    Det är Elkos röda dosor som sitter i väggen om det gör något för tekniken att plugga rören.
    149411-29-1420304_AwseHf.JPG

6. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Slangen skulle jag nog bara lämnat, den gör ingen direkt skada.

Däremot tycker jag forfarande att du ska påtala detta till den firman som är ansvarig, det är ett grovt fel som inte ska göras ens av en lärling.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Du ska inte göra om själv utan det ska en riktig elektriker komma och göra och det helt gratis. Men handen på hjärtat var det verkligen en elfirma som gjorde jobbet?

8. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Det var en elfirma om gjorde jobbet. Jag hempular då och då men om jag någonsin känner mig osäker så frågar jag alltid här innan jag gör något.

Den här gången har jag med elfirmans godkännande dragit alla slangar och satt dosor och de skulle bara ansluta allt i centralen. När jag rev anslutningen till fläkten så märkte jag att jord saknades och tänkte ett tag lösa den själv men eftersom firman ändå skulle hit så överlät jag det jobbet åt dem.

9. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    Reklamera jobbet, det är så fel gjort.
    Det är medvetet slarv/fusk.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det bara är skruvat, så skulle jag nog plocka bort skivan och få bort slangen. Eller låta elfirman göra det...,

11. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Har alltså elektriker lagt in en slang till dosan bredvid eller har du lagt den slangen?
    Som det är ritat finns skyddsjord i dosan rakt upp, går det inte komma genom det röret?

OM det är stopp rakt upp så fimpar man den vägen och tar ström från dosan till vänster, en köksfläkt drar par hundra watt eller så.

Man tar inte ledningar från lite varsomhelst utan ENDERA.

Protte

• Laddar…
  12. Janus82
    Medlem · Nivå 10
    Jag har inte dragit det extra röret mellan dosorna utan det var elektrikern som gjorde det.

Det bör inte vara några problem att komma fram och med en ny jordtråd från kopplingsdosan som hör till fläkten. Elektrikern ville inte ens försöka att dra en tråd där eftersom det var så nära och "smidigt" att ta från dosan bredvid.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Läste nyss på pinterest.
    ”Det man inte gör idag, behöver man inte göra om i morgon”

Kändes nästan relevant.....

Protte