1 038 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Ta hål i apparatdosa?
Håller för tillfället på att renovera ett av rummen hemma och då blir den gamla utanpåliggande elanläggningen infälld istället.
Huset är från 20-talet och väggarna består av stående plank med gammal lerklining/puts utanpå. Putsen är på de flesta ställen bortåt 3cm vilket innebär att det inte är några problem med att göra spår för slang/rör. Lite av planken får ge vilka för att kunna montera doserna. På ytterväggen är dock putsen bara 1,5cm tjock och därför, för att slippa fräsa bort för mycket av virket så hade jag tänkt montera ABB AU6.2 som endast är 38mm djupa.
Problemet är dock att dosan endast har två stosar som båda pekar åt samma håll. Jag skulle behöva ha en ingång i motsatt då kablarna ska gå via dosan (som ska husera en strömbrytare) till ett lamputtag ovan fönstret.
Är det tillåtet att borra ett 16mm hål och stoppa i en slang där eller är det totalförbjudet? Alternativet är ju att använda den andra stosen men då tvingas jag göra en u-sväng med slangen och det känns som ett potentiellt problem om man någon gång behöver dra om ledarna i slangen.
Vad säger proffsen?
Huset är från 20-talet och väggarna består av stående plank med gammal lerklining/puts utanpå. Putsen är på de flesta ställen bortåt 3cm vilket innebär att det inte är några problem med att göra spår för slang/rör. Lite av planken får ge vilka för att kunna montera doserna. På ytterväggen är dock putsen bara 1,5cm tjock och därför, för att slippa fräsa bort för mycket av virket så hade jag tänkt montera ABB AU6.2 som endast är 38mm djupa.
Problemet är dock att dosan endast har två stosar som båda pekar åt samma håll. Jag skulle behöva ha en ingång i motsatt då kablarna ska gå via dosan (som ska husera en strömbrytare) till ett lamputtag ovan fönstret.
Är det tillåtet att borra ett 16mm hål och stoppa i en slang där eller är det totalförbjudet? Alternativet är ju att använda den andra stosen men då tvingas jag göra en u-sväng med slangen och det känns som ett potentiellt problem om man någon gång behöver dra om ledarna i slangen.
Vad säger proffsen?
Bästa svaret
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Borra och sätt en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-skarvmuff-med-skruvlas?category_id=1919
Edit:Men du ska inte ha rutabs spårdosor istället?
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-skarvmuff-med-skruvlas?category_id=1919
Edit:Men du ska inte ha rutabs spårdosor istället?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kolla min Edit, jag körde med Rutabs spårdosor i vår lägenhet, perfekta för tegel/puts etc. 
Finns som 40 och 50 mm.
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Finns som 40 och 50 mm.
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Den hade ju säker funkat bra med, 38 eller 40 mm är ju inte jättestor skillnad. Det var ju inte så mycket som sticker ut på den där dosan heller så det blir ju inte så stora hål som behöver tas upp.richardtenggren skrev:
Tack för tipset!
Klicka här för att svara