Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
De har ju redan egna puffror.:D

Minnie
Och så skjuter de varandra, kanske inte så bra idé trots allt.
 
  • Älska
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
M mickef skrev:
Och så skjuter de varandra, kanske inte så bra idé trots allt.
Säg inte det. Den lede fi kanske dör av skratt:D.

Minnie
 
K
M mickef skrev:
Ok, men kanske återfår vi nåt mått av stolthet om vi backar ur och låter NATO ta initiativet. Det bästa vore om vi kunde bygga upp en armé av unga, medelålders, krigsvilliga, arbetslösa män som kunde försvara landet.
M mickef skrev:
Ok, men kanske återfår vi nåt mått av stolthet om vi backar ur och låter NATO ta initiativet. Det bästa vore om vi kunde bygga upp en armé av unga, medelålders, krigsvilliga, arbetslösa män som kunde försvara landet.
Du menar att Wagnergruppen är ett drömscenario för dig?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Du menar att Wagnergruppen är ett drömscenario för dig?
Nej, det kan jag inte påstå, men det finns säkert de som önskar att de tillhörde samma lag Ukraina t ex.
 
K
M mickef skrev:
Nej, det kan jag inte påstå, men det finns säkert de som önskar att de tillhörde samma lag Ukraina t ex.
På den ö jag befinner mig just nu så har 7600 ryssar sökt förläng uppehållstillstånd.... Ringer det nån klocka?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Nej, det kan jag inte påstå, men det finns säkert de som önskar att de tillhörde samma lag Ukraina t ex.
Vad menar du?
Jag tycker det mest låter som att du tror att Ukraina önskade att deras arme vore som Wagnergruppens och det tror jag inte alls att de vill.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du?
Jag tycker det mest låter som att du tror att Ukraina önskade att deras arme vore som Wagnergruppens och det tror jag inte alls att de vill.
Nej det tror jag inte men de föredrar nog att de slogs för Ukraina istället för mot.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
K Klacken skrev:
På den ö jag befinner mig just nu så har 7600 ryssar sökt förläng uppehållstillstånd.... Ringer det nån klocka?
Nope.
 
engs
L L A Axelsson skrev:
Det tragiska med mänskligheten är att vi till stor del saknar insikt i vad som ger fred och avspänning. Det är vapen och krigsorganisationer som skall skapa säkerhet, vilket det inte gör.
Inför första världskriget fick diplomatin inget utrymme som I sin tur resulterade i andra världskriget och efter det kalla kriget.
När skall vi besinna oss?
Alla stater har en armé, sin egen eller någon annan stats - ej ordagrant citat.

Hur ska man förhandla på diplomatiska vägar med någon som redan bedriver oprovocerat anfallskrig mot en oberoende grannstat?
Samt att den part som anfaller gång på gång brutit mot tidigare diplomatiskt förhandlade avtal? Så om man nu förhandlar diplomatiskt, hur ska man någonsin kunna lita på vad de skriver under?

Det du säger låter bra i nån form av drömvärld där alla tänker likadant, men det räcker med en stat inte beter sig så för att det inte alltid ska fungera med diplomati.

(Har för mig det var något litet land i centralamerika som faktiskt avvecklade sin arme helt, men det var väl mer pga korruption i denna inte gick att utrota +risken för att armen gör statskupp var många ggr högre än anfall från grannländer).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
engs engs skrev:
Alla stater har en armé, sin egen eller någon annan stats - ej ordagrant citat.

Hur ska man förhandla på diplomatiska väger med någon som redan bedriver oprovocerat anfallskrig mot en oberoende grannstat?
Samt att den part som anfaller gång på gång brutit mot tidigare diplomatiskt förhandlade avtal? Så om man nu förhandlar diplomatiskt, hur ska man någonsin kunna lita på vad de skriver under?

Det du säger låter bra i nån form av drömvärld där alla tänker likadant, men det räcker med en stat inte beter sig så för att det inte alltid ska fungera med diplomati.

(Har för mig det var något litet land i centralamerika som faktiskt avvecklade sin arme helt, men det var väl mer pga korruption i denna inte gick att utrota +risken för att armen gör statskupp var många ggr högre än anfall från grannländer).
"Costa Rica var det första landet i världen som författningsenligt avskaffade sin armé, något som består än idag."

Problemet är att de flesta i denna diskussion saknar förmågan att se det från ryssarnas sida. De ser ett NATO som kryper närmare och närmare, att då bygga sig en barrikad mot den upplevda faran, ser jag som en fullt logisk reaktion. Om den verkligen är motiverad, är en annan diskussion för rädslor är sällan logiska.

Minnie
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Bygga barrikad = invadera ett grannland?
Den var ny.
 
  • Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
engs
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
"Costa Rica var det första landet i världen som författningsenligt avskaffade sin armé, något som består än idag."

Problemet är att de flesta i denna diskussion saknar förmågan att se det från ryssarnas sida. De ser ett NATO som kryper närmare och närmare, att då bygga sig en barrikad mot den upplevda faran, ser jag som en fullt logisk reaktion. Om den verkligen är motiverad, är en annan diskussion för rädslor är sällan logiska.

Minnie
De får bygga en barrikad, på sin egen sida av gränsen.
 
  • Gilla
fremax och 8 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
D Daniel 109 skrev:
Bygga barrikad = invadera ett grannland?
Den var ny.
Inte alls. För i praktiken kan det vara orsaken till att invadera Ukraina, att ha det som buffert.
Men det rimmar illa med med den propaganda vi matas med och då är det automatikt en konspirationsteori? Är det så du uppfattar läget?

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Inte alls. För i praktiken kan det vara orsaken till att invadera Ukraina, att ha det som buffert.
Men det rimmar illa med med den propaganda vi matas med och då är det automatikt en konspirationsteori? Är det så du uppfattar läget?

Minnie
Hur skulle det kunna vara en buffert om det inkorporeras i Ryssland. Då behöver de väl en buffert utan för det sedan….

Det är ju inte så att de saknar utrymme direkt.
 
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.