Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
M mickef skrev:
Jag sätter iaf en slant på att man inte vill ha dem i motståndarlaget.
Naturligtvis vill man strida mot så få människor som möjligt.

Varför förminskar och förenklar du kriget genom att kalla länderna för lag?
Någon sorts del i rysspropagandan?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Jag upprepar det jag skrivit förut, enda möjligheten för fred i det här området är att skapa ett band av neutrala stater som gränsar mot Ryssland, där båda sidor förbinder sig att garantera neutraliteten.
Så du tycker att det är bra att andra länder ska diktera vad Sverige ska göra?

Ukraina var väl neutrala när Ryssland invaderade dem.

Om Ryssland vill att andra länder ska gilla dem och vilja vara neutrala eller vilja vara medlem i samma organisationer så kan ju Ryssland bete sig vänskapligt mot dem i stället för att vara elak. Hört om karma?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Nu var ju tanken att försöka undvika krig. Men visst kan man hålla på principerna, tror inte de som skall uppleva krigen mår så bra.
Ett alternativ är att vara pragmatisk och laga efter läge.
Det har väl varit gott om diplomatiska samtal sen Ryssland invaderade Krim och Donbass.
Tror du att de som utsätts för förtryck mår så bra?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis vill man strida mot så få människor som möjligt.

Varför förminskar och förenklar du kriget genom att kalla länderna för lag?
Någon sorts del i rysspropagandan?
Nu försöker du styra över samtalet till något helt irrelevant igen, enl. känt manér.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker att det är bra att andra länder ska diktera vad Sverige ska göra?

Ukraina var väl neutrala när Ryssland invaderade dem.

Om Ryssland vill att andra länder ska gilla dem och vilja vara neutrala eller vilja vara medlem i samma organisationer så kan ju Ryssland bete sig vänskapligt mot dem i stället för att vara elak. Hört om karma?
Att Polen och Baltstaterna gick med i Nato la väl grunden till kriget mot Ukraina.
Visst vore det en bra ide om Ryssland sökt medlemsskap i Nato , Putin har tidigare antytt det.
Undrar hur en sån ansökan skulle tas emot.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl varit gott om diplomatiska samtal sen Ryssland invaderade Krim och Donbass.
Tror du att de som utsätts för förtryck mår så bra?
Självklart inte.
 
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Att Polen och Baltstaterna gick med i Nato la väl grunden till kriget mot Ukraina.
Visst vore det en bra ide om Ryssland sökt medlemsskap i Nato , Putin har tidigare antytt det.
Undrar hur en sån ansökan skulle tas emot.
Om man är fientlig mot andra så skapar man fiender som lierar sig mot en. Så Ryssland har nog sig själv att skylla.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L L A Axelsson skrev:
Självklart inte.
Men du verkar ju tycka att länder ska välja att vara förtryckta i stället för att slå tillbaks när de blir angripna.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det var inge bra ide av Chrustjov att 1957 skänka Krim till Ukraina. Trodde han att Sovjetunionen skull bestå i tusen år?
Hade han inte gjort det så vore det en anledning mindre att gå i krig med Ukraina med tanke på att Ryssland har en flottbas där och att det ligger strategiskt vid Svarta havet
 
  • Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Ja det är sent att komma med diplomati när krig redan brutit ut. Men kriget kommer att ta slut förr eller senare med förhandlingar, synd bara att inte mer görs i den vägen innan krig kommer till stånd. Det motverkas av USA, numera den enda supermakten som har alldeles för stort inflytande på Europa. (USA har militär närvaro i ca 150 länder av världens ca 200 länder.)
När Sovjetunionen upplöstes och övergången till marknadsekonomi inleddes så tog ryssarna hjälp från ekonomer från Västeuropa och USA. Västeuropa ville ha en ordnad övergång till marknadsekonomi, USA ville inte det för att vara ensam herre på täppan i världsekonomin så långt det är möjligt.
Att försvaga Ryssland genom att provocera fram krig är en strävan i den riktningen.
Jag upprepar det jag skrivit förut, enda möjligheten för fred i det här området är att skapa ett band av neutrala stater som gränsar mot Ryssland, där båda sidor förbinder sig att garantera neutraliteten. Eller så fortsätter man på den inslagna vägen och då får vi hoppas på att inte kärnvapen kommer till användning. Men även utan kärnvapen blir lidandet för människor oerhört.
Europa har gjort allt för att knyta Ryssland nära och skapa ömsesidiga ekonomiska band som skulle omöjiggöra krig. Angående din konspirationsteori att USA inte skulle vilja ha ett starkt Ryssland som motvikt, varför gjorde de sig då ekonomiskt beroende av det betydligt farligare Kina? Ett Ryssland som blivit en vänligt sinnad stat likt Polen, Tjeckien, Baltikum hade inte varit ett problem för någon, istället är det Putins grandiosa planer som är problemet.

Ryssland är extremt imperialistiskt och har alltid varit, ett land blir inte världens största utan att vara det och anledningen till att de forna öststaterna i Europa ville gå med i Nato så fort som möjligt var för att de visste att de annars skulle riskera en invasion från Ryssland.

Putin är i mångt och mycket insprirerad av Ilyin han har tagit mycket av sin argumentation från honom. Jämför bara vad Putin och rysk propaganda säger jämfört med texten nedan:

Om Ilyin:
His main concern was Ukraine, a territory that he considered historically and culturally Russian. He warned against the Western propaganda language. The words "democratization," "liberalization," "freedom" were only means for destroying the unity and Eurasian spirit of the Russian civilization. He argued that democracy was not the appropriate political model for a big country as Russia; Russia, he argued, was too diverse ethnically, and democracy could not preserve its unity. Instead, he proposed what he called "Russian National Dictatorship" as the best form of governance. The central power that he imagined was not a totalitarian regime, but rather an autocratic rule similar to the one of the old Russian monarchy.
https://www.themontrealreview.com/2009/The-Ideology-of-Vladimir-Putin-Regime.php

Här är också ett väldigt bra klipp som går igenom ryska statens mentalitet
 
  • Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du verkar ju tycka att länder ska välja att vara förtryckta i stället för att slå tillbaks när de blir angripna.
Nej jag vill inte att länder skall förtryckas.
Ukraina får betala priset för att Nato flyttar fram sina positioner utan åtskillnad.
 
  • Arg
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Ukraina får betala priset för att Ryssland leds av en despot med storhetsvansinne.
 
  • Gilla
fremax och 12 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Nej jag vill inte att länder skall förtryckas.
Ukraina får betala priset för att Nato flyttar fram sina positioner utan åtskillnad.
Nej din tomte.

Ukraina får betala priset för att RYSSLAND flyttar fram sina positioner utan åtskillnad.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 13 till
  • Laddar…
NATO fick ansökningar på grund av Rysslands anfall. Inte tvärtom.
 
  • Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
D
L L A Axelsson skrev:
Nej jag vill inte att länder skall förtryckas.
Ukraina får betala priset för att Nato flyttar fram sina positioner utan åtskillnad.
Vad är detta för trams, ingen har invaderat Ryssland men Ryssland har invaderat Ukraina, diskussionen börjar och slutar där, right?

De direkta konsekvenserna är omätbara och den enda rätta är att Ryssland får stå till svars för dessa till fullo.
 
  • Gilla
TommyC och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.