Status
Inte öppen för fler kommentarer.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
Håller med om att jag borde länkat till sidan, inte stycket om Irak. Men det visar att Nato var inblandat i Irak även om det var att utbilda, handleda och assistera. Sen kan man ju undra vad handleda och assistera innebär, där finns säkert utrymme att ta ut svängarna.
Ja, och Sverige är ju också ett krigsland, för Sverige har hjälpt till att utbilda både polis och militär i olika länder...:rolleyes:

L L A Axelsson skrev:
USA:s anfall på Irak 2003 var olagligt grundat på en lögn om massförstörelsevapen.
Ja, vad det nu har att göra med att NATO är en krigsorganisation...

L L A Axelsson skrev:
Jag har inte skrivit något om Iran.
Jo, det gjorde du, säkert en felskrivning, som jag skrev.

L L A Axelsson skrev:
På Vikipedia räknas Iran upp bland andra stater som Nato i krig varit inblandad i.
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, och Sverige är ju också ett krigsland, för Sverige har hjälpt till att utbilda både polis och militär i olika länder...:rolleyes:


Ja, vad det nu har att göra med att NATO är en krigsorganisation...


Jo, det gjorde du, säkert en felskrivning, som jag skrev.
Ja se på fan, du har rätt om felskrivning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Jag har varken kunskap eller själ att ifrågasätta det du skriver. Jag utgår ifrån att det du skriver är sakligt och
Får tacka för en intressant historielektion.
Det jag undrade över var om Mannerheim var för eftergifterna gentemot Sovjetunionen hösten 1939 och avgick i protest när så inte blev fallet, Mannerheim delade alltså inte Finlands regerings beslut i frågan om nej till eftergifter efter vad jag har läst mig till.
Vill förtydliga att det inte är en prestigefråga för mig att till varje pris ha rätt om Finlands historia. Försöker att vara ödmjuk till vad som är sant eller inte.
Mannerheim fossiliserades redan under sin livstid. En godsägaradelsman som hade tillbringat större delen av sin karriär i det feodala Ryssland som ju var ett rent medeltida samhälle före 1917. En medeltidsriddare på 1900-talet. Han var oftast osams med både riksdag och regering i fredstid men alla visste att han var en extremt skicklig militärstrateg med förmågan att göra det bästa av begränsade resurser så varje gång det blev krig eller krigshot lade man osämjorna på is och kallade på Mannerheim.

Vad han hade för åsikter vet jag inte men jag tycker det verkar extremt långsökt att han skulle ha förespråkat att Finland skulle gå med på Sovjetisk a militärbaser med påföljande ockupation enligt samma modell som Estland.
Däremot kan jag tänka mig att han som konsekvent arbetade för politiskt närmande till England och USA och som redan i ett tidigt skede genomskådade Hitler och nazismen han ville kanske lura Stalin&co att Finland var medgörligt för att vinna tid och hamna på rätt sida i det kommande världskriget. Just för att Mannerheim var så totalt i otakt med sin tid så hade han ett utifrånperspektiv och såg ibland sådant som andra inte såg. Han lär ha haft onda aningar gällande nazismen och Hitlers världskrig innan andra såg vartåt det barkade. Skulle Finland ha vunnit tid skulle vi kanske ha kunnat bli västallierade. Skulle Stalin ha anfallit ett västallierat land för att utvidga Sovjetunionen mitt under kriget mot Tyskland så skulle säkert både England och USA ha reagerat med all kraft.
Nu bara spekulerar jag men såna där funderingar skulle ha passat ihop med Mannerheim. Själv var han så extremt noga med att inte visa någonting av sina innersta tankar och med att alla personliga papper skulle förstöras att allt blir bara spekulationer. Att spekulera om vad Mannerheim egentligen tänkte och visste eller inte visste är en ganska vanlig fritidssyssla i Finland. Människan bakom yrkesrollen Mannerheim är ett stort mysterium.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Det här pratet om Mannerheim påminner mig om nedanstående klipp:


Tydligen den enda inspelningen av Hitlers vanliga samtalsröst, i kontrast till hur man har hört honom när han agiterar i tal. Även Mannerheim hörs.
 
T
M mickef skrev:
Om NATO vill ha med Sverige i alliansen får de be om det. Och om vi vill behålla nån stolthet, måste vi dra tillbaka vår ansökan.
Jag tror kontot för den svenska stoltheten tömdes med svenska statsministrars och rikspolitikers avancerade cirkuskonster för Erdogan.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Jag tror kontot för den svenska stoltheten tömdes med svenska statsministrars och rikspolitikers avancerade cirkuskonster för Erdogan.
Ok, men kanske återfår vi nåt mått av stolthet om vi backar ur och låter NATO ta initiativet. Det bästa vore om vi kunde bygga upp en armé av unga, medelålders, krigsvilliga, arbetslösa män som kunde försvara landet.
 
Det låter som en av de sämre grunderna att bygga ett försvar på.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter som en av de sämre grunderna att bygga ett försvar på.
De som inte deserterar får iaf jobba för bidragen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
De som inte deserterar får iaf jobba för bidragen.
Har du hört att Rysslands armé har problem som delvis beror på att soldaterna hämtas från mer eller mindre arbetslösa och kriminella kretsar (de första ofta ointresserade av att göra något och de senare ofta krigsvilliga)?
Så du tycker att Sverige ska upprepa deras misstag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Ok, men kanske återfår vi nåt mått av stolthet om vi backar ur och låter NATO ta initiativet
NATO tar inga sådana initiativ.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
M mickef skrev:
Det bästa vore om vi kunde bygga upp en armé av unga, medelålders, krigsvilliga, arbetslösa män som kunde försvara landet.
Vapenvana har de redan men det krävs nog lite övning i att sikta innan man avfyrar.:D

Minnie
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du hört att Rysslands armé har problem som delvis beror på att soldaterna hämtas från mer eller mindre arbetslösa och kriminella kretsar (de första ofta ointresserade av att göra något och de senare ofta krigsvilliga)?
Så du tycker att Sverige ska upprepa deras misstag?
Jag hörde det. Vi får väl sikta på försvar.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Vapenvana har de redan men det krävs nog lite övning i att sikta innan man avfyrar.:D

Minnie
Säkrast kanske att inte beväpnade dem.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
M mickef skrev:
Säkrast kanske att inte beväpnade dem.
De har ju redan egna puffror.:D

Minnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.