Hej är det någon som har ett bra tips hur man tar bort vävnad på gips och betongvägg??
Sedan skal jag väva på nytt och måla, vill ha bra resultat !! :)

// Sokoban

Välkommen till forumet!

Vävnad, det är sån som kroppens organ är byggda av. Att ta bort vävnad från väggen låter som om någon sprängt sig i bitar och nu ska skrapas ner från väggen av kriminalteknikerna.:)
Du menar naturligtvis att ta ner VÄV.

Vävnad, det är sån som kroppens organ är byggda av. Att ta bort vävnad från väggen låter som om någon sprängt sig i bitar och nu ska skrapas ner från väggen av kriminalteknikerna.
Du menar naturligtvis att ta ner VÄV.
Ojdå har vi fått en viktigpetter här ?? ok det heter väv...
Hade varit bra om någon svarade på frågan istället för att rätta alla fel...
¨
// Sokoban
*** Det är mänskligt att vara bra, omänskligt att vara BÄST ****

Forumgudar får ta sig friheter :)

Jag har vävtapet i köket som ska bort när jag renoverar.
Kollade lite hur det ser ut under, och limmet väven sitter med ger en ganska nopprig yta när man drar bort den.

Då får man antingen slipa alla väggar, eller låta väven sitta och "bred-skrapspackla" den.

sokoban skrev:
*** Det är mänskligt att vara bra, omänskligt att vara BÄST ****
Kunde inte sagt det bättre själv :)

Ett alternativ är att sätta upp renoveringsgips i stället för att bredspackla.
Det finns även så kallade återställningtapeter (vet inte ricktigt vad de heter) som man tapetserar över väven.
Jag har pratat med en målare om att göra så i vårat hus men just han tyckte att det var bättre med bredspackling eller renoveringsgips.
Men det var ju bara en målares åsikt. Jag har läst här på forumet om folk som tycker att återställningstapeten funkar utmärkt.
Mvh Johan

Det finns även så kallade återställningtapeter (vet inte ricktigt vad de heter) som man tapetserar över väven
Vad är det ?? Jag har väv på väggen som är av dålig kvalite' d.v.s. bubblor som måste bort...Bredspackla är uteslutet, tror jag...
eller ??

// Sokoban
*** Den som ALDRIG frågar.. får ALDRIG något svar...***

Prova att blöta tapeten med en blomspruta eller svamp.
Vänta 10 - 15 minuter, och har du tur kan den släppa ganska lätt.
Är den målad däremot kan det bli ett litet helsike, eftersom vattnet inte kommer igenom färgen.
Då kan du prova att slipa med grovt slip-papper för att komma igenom färgen.
Kladd och ballt blir det, men du har nytta av det tidigare underarbetet om det fungerar.

Det finns även tapet-borttagare som ångar bort tapeten.
Dom maskinerna kostar inte många hundringar i lågpris-bygghandeln.

"Den som frågar om något kan verka dum i fem minuter"
"Den som aldrig frågar om något förblir dum hela livet"

:) Jag tyckte det var kul det där med vävnad.
Men man är ju inte forumgud så man får väl hålla klaffen.

Om väven är lös nånstans kan du få tag i en bit och försöka riva ner den? Annars skär bort bubblorna och spackla igen. Har inte använt Easy cover (återställningstapet) själv men har en kompis som har gjort. Sjukt dyrt men enklare än bredspackling. Ett amatörtips ang bredspackling. Spackla på i ett par omgångar. slipa , slipa och slipa igen, och när du tror att det är bra och du hatar spackel över allt annat så målar du en strykning med en vit färg (billig) och sedan så spacklar du och slipar allt du har missat. Färgen avslöjar allt som inte är ordentligt gjort.

Har hört av någon att den färg som bäst avslöjar felaktigheter är ljusblå. Minsta lilla skarv och förhöjning syns. Men lite juste släpljus med en ficklampa funkar också rätt så bra.

Min rekomendation skulle vara (som någon redan sagt) att skära/riva bort det som är löst och sedan bredspackla. Tar en stund att få häng på det men det brukar bli bra till slut.

-h

gromit42x skrev:
Har hört av någon att den färg som bäst avslöjar felaktigheter är ljusblå. Minsta lilla skarv och förhöjning syns. Men lite juste släpljus med en ficklampa funkar också rätt så bra.

Min rekomendation skulle vara (som någon redan sagt) att skära/riva bort det som är löst och sedan bredspackla. Tar en stund att få häng på det men det brukar bli bra till slut.

-h
Fast man missar alltid en massa ställen med den där ficklampan tycker jag. Ska man ändå måla så spelar det ju ingen roll. Men det är ju inte kul att spackla på tapeten :)

Plus att det kan vara så att man gör ett onödigt bra underarbete. Vissa gånger har jag sett små rispor och ojämnheter och tänkt: ehh, jag skiter i den där alt. tar den sen, och så syntes den ändå inte!

Mikael_L
Jag "reagerade" också på ordet vävnad så fort jag såg ämnets rubrik, så jag hade säkert också skrivit något putslustigt, om det nu inte redan varit avhandlat.

Jag kan inte hjälpa till i trådämnet, att jag är forumgud betyder inte att jag kan så mycket, däremot vet jag tydligen var knapparna sitter på tangentbordet iaf. :D ;)

Jag vill bara spinna vidare något på OT-ämnet vickipetter och ordpoliser osv, eller ska vi kalla det termologi... ;)
Det givetvis inte alltid rätt att skriva och rätta till felekatiga benämningar, mitt senaste, som var definitivt onödigt, var att bult egentligen heter skruv med sexkantshuvud. Detta var onödigt föt att bult heter det ofta i munnen på både proffset, amatören och hantverkaren.

Men annars tycker jag att det är rätt bra att man ganska ofta kan få veta det rätta (eller något av de vanliga namnen) på nåt. Att använda rätt namn på saker och ting gör det smidigare i kontakten med hantverkare och försäljare, och det blir mindre fel i slutänden.

Det finns många exempel, el: Kabel, ledare, sladd, tåt, FK EK EKK kulo (finns det?) osv
bygg: Vad är det för skillnad på råplan, regel, plank, bräda, byggregel, väggregel, planhyvlat osv

Säger man fel så kanske det kommer fel grejer med lastbilen eller sitter fel grejer på väggen.

Och till sist, ibland tycker jag att "titlarna" skulle tas bort, att jag som forungud har skrivit nåt betyder intet, killen som lägger in sitt allra första inlägg efter mig kan ofta minst lika mycket (50/50)... Så därför tycker jag det känns lite fel att någon läsare ska tänka, men han är forumgud, så han måste veta bäst.
Däremot märker man med tiden att bakom vissa nick döljer verkar det dölja sig en duktig och kunnig hantverkare, men då måste man hänga här ett tag.

Skilj nu på sak och person. Jag kommenterade ORDET "vävnad". Jag har däremot inte kommenterat trådskaparen. Tänk också att jag besparat dig nesan att stå i en färgaffär full med kunder och fråga hur man tar bort vävnad från väggen.

Prova att blöta tapeten med en blomspruta eller svamp.
Vänta 10 - 15 minuter, och har du tur kan den släppa ganska lätt.
Är den målad däremot kan det bli ett litet helsike, eftersom vattnet inte kommer igenom färgen.
Då kan du prova att slipa med grovt slip-papper för att komma igenom färgen.
Kladd och ballt blir det, men du har nytta av det tidigare underarbetet om det fungerar.

Det finns även tapet-borttagare som ångar bort tapeten.
Dom maskinerna kostar inte många hundringar i lågpris-bygghandeln.
Är inte detta en tapetlösning ?? Jag sa Vävnad ... (f-låt he he) ... Väv på väggen ....

Mikael_L skrev:
Jag "reagerade" också på ordet vävnad så fort jag såg ämnets rubrik, så jag hade säkert också skrivit något putslustigt, om det nu inte redan varit avhandlat.

Jag kan inte hjälpa till i trådämnet, att jag är forumgud betyder inte att jag kan så mycket, däremot vet jag tydligen var knapparna sitter på tangentbordet iaf. :D ;)

Jag vill bara spinna vidare något på OT-ämnet vickipetter och ordpoliser osv, eller ska vi kalla det termologi... ;)
Det givetvis inte alltid rätt att skriva och rätta till felekatiga benämningar, mitt senaste, som var definitivt onödigt, var att bult egentligen heter skruv med sexkantshuvud. Detta var onödigt föt att bult heter det ofta i munnen på både proffset, amatören och hantverkaren.

Men annars tycker jag att det är rätt bra att man ganska ofta kan få veta det rätta (eller något av de vanliga namnen) på nåt. Att använda rätt namn på saker och ting gör det smidigare i kontakten med hantverkare och försäljare, och det blir mindre fel i slutänden.

Det finns många exempel, el: Kabel, ledare, sladd, tåt, FK EK EKK kulo (finns det?) osv
bygg: Vad är det för skillnad på råplan, regel, plank, bräda, byggregel, väggregel, planhyvlat osv

Säger man fel så kanske det kommer fel grejer med lastbilen eller sitter fel grejer på väggen.

Och till sist, ibland tycker jag att "titlarna" skulle tas bort, att jag som forungud har skrivit nåt betyder intet, killen som lägger in sitt allra första inlägg efter mig kan ofta minst lika mycket (50/50)... Så därför tycker jag det känns lite fel att någon läsare ska tänka, men han är forumgud, så han måste veta bäst.
Däremot märker man med tiden att bakom vissa nick döljer verkar det dölja sig en duktig och kunnig hantverkare, men då måste man hänga här ett tag.
- Jag är imponerad att du orkar skriva om detta ... Ärligt.. Ingen har tidigare reagerat på ordet vävnad, flera färgbutiker eller någon annanstans... Okej jag skall säga ordet Väv i fortsättningen... Om ni tycker fortfarande det är så roligt .. Gå till humor sajter istället för att skapa trådar som är utanför ämnet... :)

// Sokoban
*** Värst med folk som tror dom vet allt *****

sokoban skrev:
Vad är det ?? Jag har väv på väggen som är av dålig kvalite' d.v.s. bubblor som måste bort...Bredspackla är uteslutet, tror jag...
eller ??

finns bara 2 alternativ som jag ser det :)

# ta ner all väv, skrapa ner allt löst sittande från underlaget och från bubblor
# slipa med grovt sandpapper och borsta av det från underlaget
# måla med en tyvärr illaluktande alkydfärg och låt det torka ordentligt
# slipa hela ytan från allt smått som sticker ut från ytan
# gör en ispackling på de största hålen eller kanterna
# bredspackla så många ggr det behövs

eller

renoverings gips.... hur ser rummet ut? är det strippat från foder och golvsocklar? elkontakter antennuttag
de skapar ju en del problem med gips... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.