Hej,
Ursäkta för den miljonte "är väggen bärande"-tråden :/
Har ett garage som är en påbyggnad/utökning av en carport med förråd, där garaget har ett "rum" som jag skulle vilja ta bort:
Originalritning (där rummet inte finns med):
Rummet i rött:
Takkonstruktionen:
Jag vet väl egentligen att väggarna till det "röda" rummet inte är bärande med tanke på konstruktionen, men undrar lite om de kan ha blivit lite "hjälpsamt bärande" med åren, så att säga. Det är byggt 1983, och man kan se att taket ser lite "hängigt" ut. Riskerar jag att taket blir ännu mer hängigt om jag tar bort rummet, tror ni?
MVH
Andreas
Ursäkta för den miljonte "är väggen bärande"-tråden :/
Har ett garage som är en påbyggnad/utökning av en carport med förråd, där garaget har ett "rum" som jag skulle vilja ta bort:
Originalritning (där rummet inte finns med):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rummet i rött:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takkonstruktionen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet väl egentligen att väggarna till det "röda" rummet inte är bärande med tanke på konstruktionen, men undrar lite om de kan ha blivit lite "hjälpsamt bärande" med åren, så att säga. Det är byggt 1983, och man kan se att taket ser lite "hängigt" ut. Riskerar jag att taket blir ännu mer hängigt om jag tar bort rummet, tror ni?
MVH
Andreas
Nej, de är inte bärande i konstruktionen eftersom de inte finns med på ritningen. Dessutom talar spännvidd och takstolskonstruktion emot att de skulle vara det.
Om taket hänger så bör du nog överväga att åtgärda det på riktigt sätt utan att förlita dig på några innerväggar som inte är konstruerade för ändamålet
. Det är inte så att det det förvaras tunga saker på takstolarna?
Oavsett så borde det inte vara några större bekymmer att rikta upp, förutsatt att inte hela byggnaden har satt sig.
Om taket hänger så bör du nog överväga att åtgärda det på riktigt sätt utan att förlita dig på några innerväggar som inte är konstruerade för ändamålet
Oavsett så borde det inte vara några större bekymmer att rikta upp, förutsatt att inte hela byggnaden har satt sig.
Tack för svaret. Då tror jag att jag vågar gå loss med tigersågen i helgen. Rikta taket är väl lämpligt att göra när man byter tak, det börjar ju bli dags. Hur brukar man göra när man riktar tak? ”Domkraft” och sen applicera förstärkning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En W-takstol av det här slaget är fribärande mellan ytterväggarna. Tycker du att den känns "hängig" kan man alltid kontrollera dimensionerna i förhållande till spännvidd och snözon. Det är framför allt överram och underram som är intressanta. Sedan får man inte förvara för mycket skräp på underramen. Den brukar vara dimensionerad för max 50 kg/kvm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Taklinjen ser inte bra ut till vänster på bilden. Vilka är dimensionerna på över- och underramarna? Är det W-takstolar hela vägen? I vilken snözon liggergaraget?
Värt att nämna också kanske är att den vänstra delen, byggd 1973 hade/har "platt" tak fram tills 1983 då man byggde till och la sadeltak på hela, på den vänstra delen har man lagt sadeltaket på det gamla platta taket direkt, klättrar man upp på vinden så går man på takpappen (gamla taket), så att säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite grejer var det på vinden men inte så farligt. Jag kanske ska rensa bort lite brädor och sånt för säkerhets skull.
Nedre och övre sluttande balkarna är 13x5cm. De dubbla stöttande är 10x2,5cm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lite klena dimensioner med hänsyn till snözon och spännvidd i överramarna, men det kan nog inte förklara svackan i nocken. Jag misstänker att orsaken finns att finna längre ner i konstruktionen.
Nu ryker väggarna i alla fall. Kan någon tipsa mig som oerfaren rivare hur jag gör vid taket och väggarna?
Så här ser det ut just nu:
Vid taket:
Vid väggen:
Väggen byggdes innan det gipsades så hur gör jag för minsta möjliga arbetsinsats?
Så här ser det ut just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid taket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid väggen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen byggdes innan det gipsades så hur gör jag för minsta möjliga arbetsinsats?
Klicka här för att svara

