Vi har ett hus från 1963 och väggarna är någon form av spånskiva eller masonit, tapetserare i flera omgångar. Vi vill måla om och jag har därför plockat ner tapeterna med tapetångare och kommit ner till själva träskivan. Tänkt att det är bättre då det är svårt att få väggen jämn annars när det är så många tapetlager. Har dock nu läst om formaldehyd i äldre spånskivor och blivit nojig att det frigörs av ångaren. Borde jag ta bort tapeterna på något annat vis? Är det så att man borde byta ut spånskivorna helt mot något annat material? Vill helst ha en slät vägg efter målning så vill inte sätta väv.

Undrar även hur jag bör göra när tapeterna är borta (om materialet inte är ett problem). Kan jag måla direkt på skivan eller bör ytan behandlas på något vis så fukt inte går in i väggen?

Gipsa över spånet, det är helt kasst att ha spån som underlag för målning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skarvarna mellan skivorna kan bli en utmaning. Det är möjligt att spackla in pappremsor och få det att hålla. Men ibland spricker det trots att man tycker sig ha varit noggrann. Att måla direkt på ytan är inget problem. Och fukt behöver du inte tänka på om det inte är ett våtrum. Att sätta gips över spånet är ett alternativ som har större chans att bli bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.