Hej!

Vinär ganska nyinflyttade i radhus, och i vad jag gissar var gamla pannrummet sitter ett frikopplat rör, se bilder.
Frikopplat rör längs en vit tegelvägg i ett pannrum, med pilar som markerar rörets början och slut nära golvbrunn och pannan.*
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avhugget rör med koppling mot vit vägg, intill hål i tak, potentiellt tidigare pannrum, möjligt avrinningsrör som leder till golvbrunn.
Skapa konto

Jag tänkte ta bort det och köra till tippen, men har två frågor kring detta: vad har det använts till och hur gör jag?

Det verkar vara ett avrinningsrör då det leder till en golvbrunn. Jag antar också att det var kopplat till något som gått upp genom hålet i taket (skorsten?). Någon som vet mer?

För att få in det i bilen tänkte jag såga itu det. Sågade lite för hand med någon liten trädgårdssåg jag hittade och det gick rätt segt. Men fick med en vinkelslip och ett multiverktyg när jag köpte lite annat. Det följde med lite blad och plattor, jag gissar att metallbalks-symbolen innebär att det funkar på metall? Hittade inget direkt blir jag kikade i manualerna.

Karrock
Det lär vara avledning från ett tidigare expansionskärl. Ser ut som 1" stålrör. De har ca 3,6mm godstjocklek. Så vinkelslip med kapskiva, fintandad tigersåg eller bågfil är rimliga verktyg. Kan vara lättare att montera ned och kapa efteråt.

• Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
C
Spännande integration av förvaring + ormbo av rör. En riktigt konstycke 🙂

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det är så man blir rörd.

Men som sagt, bågfil eller tigersåg är utmärkta verktyg för det där. Det ser ut som att det borde gå att trolla bort även utan att kapa - men det kanske är svårt att bära undan sen.

C cpalm skrev:
Spännande integration av förvaring + ormbo av rör. En riktigt konstycke 🙂
Jo det är ett platsbyggt konststycke! Kontrast mellan noggrann måttsågning och att bara smälla upp nåt.
Platsbyggd hylla med kopparrör och vattenvred monterade, omgiven av vitmålad vägg. Isoleringsfunderingar kring kallvatten och avloppsluft.
Skapa konto

Detalj hål.
VVS-installation med rörgenomföring i en köksbänk, visar koppar- och plastledningar genom hål markerade med mått.
Skapa konto

Vi tog bort det för det skulle asbestsaneras och bytas vattenvred. Det var lite petigt. Nästan lika petigt att få tillbaka. Visade sig att det redan varit sanerat innan inflytt, och vreden satt vid sidan.

Finns det någon poäng att isolera kallvattenrören? Eller avloppsluftaren? Tänker att de är lite omvända element.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag gillar termometern. 🙂

Fotografen Fotografen skrev:
Jag gillar termometern. 🙂
Jag har inte kollat vad det röret har för funktion, men temperaturen är jämnt knappt 40 grader. Enligt termometern.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Försöker skruva av röret. Jag får inte av skruven då det är målat över gängorna. Det blir kanske att såga här med.
Vitmålad bult fäst i grov vägg bredvid rör.
Skapa konto

Sågning av röret med multitool gick rätt kasst, det får bli att köpa ett kapblad(?) eller metallsåg till vinkelslip/tigersåg. Men stängt ikväll.

Sågat vidare lite för hand, nästan igenom nu!
Hand håller bågsåg mot vit plastledning, linje markerad för kapning.
Skapa konto

C
A aent skrev:
Sågning av röret med multitool gick rätt kasst
Det brukar gå rätt "okej" så länge man har ett färskt blad. Tyvärr är ju bladen dyra och har kort livslängd.
Tigersågen är ett mycket bättre val. Köp ett kort vanligt billigt 50-kronors metallblad.

• Gilla
aent
  • Laddar…
Seger!

Närbild av ett avsågat vitt metallrör mot en vit träbakgrund. Rören är åtskilda och ena änden är korroderad.
Skapa konto

Handkraft. Men har varit och handlat metallblad till tigersågen, så resten ska ner med den.

Gnälltangent: hade dock helst returnerat verktygen till Bauhaus Svågertorp: glömde troligtvis ett ansiktsskydd i kassan där igår, men när jag åkte dit idag var det inte nerskrivet i deras pärm. Så jag fick ett "lilla vän" istället för mitt ansiktsskydd. De tittade inte ens på kvittot, kanske kunde man fråga kassörskan som betjänade mig? Eller till och med kolla kamera, tiden står på kvittot? Någonting för att bemöta kund? Nepp. Så då fick jag gå en butik bort och handla mina grejer. Riktigt irriterande.

A aent skrev:
glömde troligtvis ett ansiktsskydd i kassan där igå
Du skulle ju ha kunnat tappa det på parkeringen eller något?

H hempularen skrev:
Du skulle ju ha kunnat tappa det på parkeringen eller något?
Absolut. Jag upplevde dock att deras attityd direkt var att jag försökte blåsa dem på ett ansiktsskydd. Från min synvinkel hade jag redan missat en kväll, och dessutom lagt 30 minuter på att köra dit igen i förhoppning att det låg i kassan. Helt ok om det inte ligger där (även om jag fortfarande tror det). Men man kan ju försöka hjälpa till och inte misstro. Kassabiträdet kan ju ha missat att registrera i pärmen tex, det var ju vid stängning dagen innan.

I övrigt så är röret nu väck! Med metallblad från inte-Bauhaus sågade jag av fästena med de målade skruvarna, och fick ner röret. Det gick rätt lätt att få ut spiken ur bruket också med en hammare.

Ska pröva färgborttagning på en bit av väggen, som test ifall det går att återställa den likaledes målade teglade murstocken i vardagsrummet.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.