Vi har flyttat till hus från 1960.
Det finns en fungerande ringklocka som vi vill koppla bort.
Vi kommer ha en trådlös istället.
Vet ni hur man går till väga?
Här är bild på ringklockan som sitter i hallen. Gammal ringklocka monterad på en vägg med mönstrad tapet i ett hus från 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringklocka från 1960-talet monterad på tapetserad vägg i hall, med synliga kablar och mekanik.
Skapa konto

Öppna dosa så får vi se hur det är utfört, troligen är det bara att lossa på anslutningen och plocka bort ringklockan. OCH troligen matas dosan från centralen så lämpligen lossar man på trådarna även där, isolera trådändarna och sätt på locket på dosan och centra. Klart.
Ps
Nu ser jag att det är en ringklocka för telefon, då går det inga trådar till centralen utan till nästa teledosa och en matande.
Då är det bara att klippa trådarna.

Det där är en ringklocka för telefon. Är ni säkra på att den ringer med dörrknappen?

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Ni har helt rätt. Nu har vi lyssnat oss fram och tror ringklockan låter hör enligt bild.
Kan jag på något sätt koppla ur den?

Det som ni säger är en telefon, är det bara att klippa sladdarna och pluppa in dem i väggen eller behöver man göra nåt med sladdarna?

• Inbyggd vit ringklocka eller högtalare med hål, monterad i taket ovanför en dörrkarm.
    Skapa konto
Ja klipp och knöla in dom i dosan, lämna gärna lite längd på dom avklippta trådarna så har du nått att knyta i om du vill använda rören till nått i framtiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har hittat dörrklockan. Den drivs av en transformator någonstans. Titta bredvid elcentralen. Jag tror inte att den sitter bakom klockan.
Varför vill ni koppla ur den? Vill man ha en lite charmigare ton när det ringer på dörren finns det goda möjligheter att sätta en annan lite roligare klocka ovanpå dosan, den går högst troligt på 8 V växelström.

E elmont skrev:
Ja klipp och knöla in dom i dosan, lämna gärna lite längd på dom avklippta trådarna så har du nått att knyta i om du vill använda rören till nått i framtiden.
Ok så det är ingen ström i dem? Jag kommer inte få en stöt?
Man behöver inte fästa sladdarna på något sätt i en sockerbit eller så?

Om telefonen använder trådarna finns det spänning på dom, men den är låg och ofarlig. Skulle det finnas spänning på inkommande och du kortsluter trådarna kommer växel efter en stund att koppla bort matningen. Använder du inte trådbunden telefon så är spänningen i matningen bruten.
Ps
Snurra ihop trådändarna så dras dom inte ut av misstag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.