Hej!
Var uppe på vinden och grävde i isoleringen och hittade en parallell regel mellan takstolarna (se bilden),mindre dimension än takstolen. Då jag ämnar att öppna upp ett fack mellan takstolarna undrar jag om den har någon sorts bärande funktion eller enbart hjälper till att hålla upp innertaket/underlätta isolering.
Tack på förhand!
Var uppe på vinden och grävde i isoleringen och hittade en parallell regel mellan takstolarna (se bilden),mindre dimension än takstolen. Då jag ämnar att öppna upp ett fack mellan takstolarna undrar jag om den har någon sorts bärande funktion eller enbart hjälper till att hålla upp innertaket/underlätta isolering.
Tack på förhand!
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Antagligen sitter den där pga innertak och ev golv på vinden. Men varför vill du ta bort den/öppna upp just ett fack ?T tihi skrev:Hej!
Var uppe på vinden och grävde i isoleringen och hittade en parallell regel mellan takstolarna (se bilden),mindre dimension än takstolen. Då jag ämnar att öppna upp ett fack mellan takstolarna undrar jag om den har någon sorts bärande funktion eller enbart hjälper till att hålla upp innertaket/underlätta isolering.
Tack på förhand!
Tack! Då drog vi samma slutsats.klaskarlsson skrev:
Befogad fråga, Jag spelar golf och tänkte bygga en golfsimulator, så det är enbart för att öka takhöjden där jag annars tror klubban kommer ta i.
Hej
Undrar hur det gick med detta.
Funderade på något liknande tror jag.
Tanken var att ha slagplats under en takstol och på något sett lyfta innertaket 2 eller 3 decimeter på vardera sidan. Lägga innertaket uppe på balkarna men lämna dem typ.
Nu tar min driver i innertaket men får känslan av att det skulle funka svingmässigt med ganska lite extra trymme.
Undrar hur det gick med detta.
Funderade på något liknande tror jag.
Tanken var att ha slagplats under en takstol och på något sett lyfta innertaket 2 eller 3 decimeter på vardera sidan. Lägga innertaket uppe på balkarna men lämna dem typ.
Nu tar min driver i innertaket men får känslan av att det skulle funka svingmässigt med ganska lite extra trymme.
Tack.T tihi skrev:
Jag har 120 så det borde vara lugnt.
Lade du innertaket uppe på takstolens balk eller gjorde du en "uppbyggnad"?
Funderade även på fuktspärren och hur trickigt det kan vara
Å andra sidan har vi väldigt lite värme på i garaget.
Tack för svaret.
Klicka här för att svara

