Hej!

Var uppe på vinden och grävde i isoleringen och hittade en parallell regel mellan takstolarna (se bilden),mindre dimension än takstolen. Då jag ämnar att öppna upp ett fack mellan takstolarna undrar jag om den har någon sorts bärande funktion eller enbart hjälper till att hålla upp innertaket/underlätta isolering.

Tack på förhand!
 
  • Skiss över en takkonstruktion med en röd pil som pekar på en smalare regel mellan takstolarna, även märkt "Bärande innervägg ±300 från mitten".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

T tihi skrev:
Hej!

Var uppe på vinden och grävde i isoleringen och hittade en parallell regel mellan takstolarna (se bilden),mindre dimension än takstolen. Då jag ämnar att öppna upp ett fack mellan takstolarna undrar jag om den har någon sorts bärande funktion eller enbart hjälper till att hålla upp innertaket/underlätta isolering.

Tack på förhand!
Antagligen sitter den där pga innertak och ev golv på vinden. Men varför vill du ta bort den/öppna upp just ett fack ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Antagligen sitter den där pga innertak och ev golv på vinden. Men varför vill du ta bort den/öppna upp just ett fack ?
Tack! Då drog vi samma slutsats.

Befogad fråga, Jag spelar golf och tänkte bygga en golfsimulator, så det är enbart för att öka takhöjden där jag annars tror klubban kommer ta i.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tihi skrev:
Tack! Då drog vi samma slutsats.

Befogad fråga, Jag spelar golf och tänkte bygga en golfsimulator, så det är enbart för att öka takhöjden där jag annars tror klubban kommer ta i.
Kul projekt
Jag får Stig-helmer vibbar direkt :D

Man i traditionell klädsel står på en simulator eller maskin i en öppen gräsyta, under ett tält med kabeltråd och metallbåge runt honom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Haha, något i den stilen! 😂
 
Hej
Undrar hur det gick med detta.
Funderade på något liknande tror jag.
Tanken var att ha slagplats under en takstol och på något sett lyfta innertaket 2 eller 3 decimeter på vardera sidan. Lägga innertaket uppe på balkarna men lämna dem typ.
Nu tar min driver i innertaket men får känslan av att det skulle funka svingmässigt med ganska lite extra trymme.
 
Det gick riktigt bra, jag har nu 1 meter mellan takstolarna där jag har 3 meter i takhöjd. Billig lösning som funkar fint, kompisarna är lite nervösa då dom gör första svingarna.
 
T tihi skrev:
Det gick riktigt bra, jag har nu 1 meter mellan takstolarna där jag har 3 meter i takhöjd. Billig lösning som funkar fint, kompisarna är lite nervösa då dom gör första svingarna.
Tack.
Jag har 120 så det borde vara lugnt.
Lade du innertaket uppe på takstolens balk eller gjorde du en "uppbyggnad"?
Funderade även på fuktspärren och hur trickigt det kan vara
Å andra sidan har vi väldigt lite värme på i garaget.
Tack för svaret.
 
Jag har hade bara 240 i takhöjd så jag byggde upp "lådan" så jag fick 3m . Fuktmässigt så körde jag plast och sen isolering på det.
 
  • Gilla
Larsstein
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.