Jag ska måla om och tänkte ta bort ett element för att komma åt ordentligt. Rummet har inga ytterväggar och jag har haft termostaten på 0 sedan jag flyttade in för två år sedan. Därför tänkte jag helt enkelt låta bli att koppla in det igen efter arbetet. Framför har jag ett hörnskåp som kommer passa in perfekt när elementet inte är i vägen, samtidigt som rören döljs.

Min fråga är vilken typ av koppling detta är på bilden. Elementet är från AGA, tillverkat 1977. Det ser ut som att T-kopplingen i bilden skulle kunna tas bort och locken längst ut sättas direkt på rören från väggen. Jag sparar givetvis alla delar och själva elementet till framtiden så det enkelt kan sättas tillbaka vid behov.

Är det någon som har erfarenhet av denna sorts koppling? Tack på förhand!

• Närbild på en T-koppling till ett gammalt AGA-element från 1977, kopplad till en vägg med randig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut att sitta två returventiler, troligen R10/M22,
[länk]
Tack! Det var verkligen bra information, och positiva nyheter. Då är det ännu enklare än jag trodde.

När jag tänker på detta en gång till så låter min förra teori inte så smart. En T-koppling vore ju ganska meningslös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.