Hej, jag har dessa gamla termostater på mina radiatorer. Då de flesta hattar gått sönder är de svårt att veta om de är korrekt öppna.
Vi har ni installerat ny LVVP och fått rek att öppna helt för optimalt flöde. Min fråga är då om jag inte istället kan plugga termostathålen och ha fritt flöde, eller kan något bli fel med flödet utan termostatens övriga konstruktion?
Om det skapar för högt flöde kan jag bara sänka flödet på LVVP tänker jag.
Jag vet att jag kan fråga en rörig, men söker ”gör-det-själv” tankar här.
Tack på förhand.
Mvh Tom
Vi har ni installerat ny LVVP och fått rek att öppna helt för optimalt flöde. Min fråga är då om jag inte istället kan plugga termostathålen och ha fritt flöde, eller kan något bli fel med flödet utan termostatens övriga konstruktion?
Tack på förhand.
Mvh Tom
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
var sitter in och ut i övrigt på en dylik radiator?
Ser mer ut som ett 1-rörssystem du har med den anslutningen på ellementet. Vet du om det är 1-rörs. När en termostat normalt tas bort, så blir det max flöde till ellementet. Och då ställs en VP in för rätt temp ut. Annars bra stora ytor för VP med lågtemp.
Jepp men det stora hela med 1-rörs är att det bara är ett delflöde över varje ellement och returen ( svala ) från första blandas med inommande flöde/temp, gör att nästa får lite svalare temp o.s.v. och sista för kanske riktigt svalt flöde. Så det får inte vara för många ellement på en slinga. Då ska det första ha ett lite flöde till sig, nästa lite mer, o.s.v för att kompensera effekten. För att du ska förstå hur det kanske ser ut under golvet med strypning för varje ellement är så får du en bild hurr det kan se ut. Så med att strypa till flödet med en ventil på ett ellement, gör att nästa får lite mer värme, då det första inte blandar in svalare vatten. I bland så rostar strypningen sönder mellan rören och då blir det dålig värme på det och nästa får mer värme. Oavsett så måste 1-rörs ha lite större flöde för att avge värme lagom i alla ellement.T Tom Åke skrev:
Är du med.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
En dålig ide. Rekommendation att ha alla termostater fullt öppna eller t o m ta bort är ett mantra man hör hela tiden i samband med VP. Det stämmer dock bara om man har en fördelare någonstans där alla slingor kan strypas separat. I äldre hus (som ditt) är värmebehovet helt olika på olika rum beroende på antal fönster, ytterväggar, vindriktning, tillfälliga värmetillskott, mm. Då borde flödet regleras lokalt i varje rum efter rådande situation. Och det sker bäst med fungerande termostater.T Tom Åke skrev:
Tyvärr går många installatörer på mantrat att termostater ska bort men dom har inte förstått äldre hus.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Verkar inte vara någon termostat utan en manuell ventil. Du kan ju låta dem vara fullt öppna om det är det du vill ha. Annars använd för justering om det behövs inga problem med det.T Tom Åke skrev:Hej, jag har dessa gamla termostater på mina radiatorer. Då de flesta hattar gått sönder är de svårt att veta om de är korrekt öppna.
Tack på förhand.
Mvh Tom
Renoverare
· Uppsala
· 2 164 inlägg
Varför byter du inte insatserna när du ändå har systemet tömt? Då kan du reglera med termostater/vred vid behov. Nya insatser är inte jättedyrt i sammanhanget.
Klicka här för att svara