Hej!

Jag ska måla väggen och fixa i ett rum och behöver ta bort radiatorn. Det är vattenburen värmen. Frgåan är nu hur jag tar av det, dvs stänger av vattnet i rören. Det går ju två rör in i radiatorn, ett där uppe och ett där nere. Det övre är inga problem, jag stänger termostaten och skruvar så bara av det. Men det undre....?
TIll det undre kommer röret horisontellt och gör så en 90-graders böj upp till elementet. I den 90-graders-svängen sitter en grej som kanske är en ventil. Det är ett lock under och när jag skruvar av locket visar sig det som syns på bilden under - ett hål till en stor insexnyckel. (Bilden är alltså tagen rakt uppåt - perspektivet är lite konstigt och det blir inte skarp, telefonen fokuserar inte ordentligt där)

700.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det här vara en avstängningsventil, eller är det nåt annat? Jag vill inte gärna åka och handla en stor insexnyckel för att dra sönder nåt.....

Magnus

jo det är nog avstängningen, drar du den i botten försiktigt så stryper man båda rören allt om oftast. Svårt att se i den där vinkeln vad det är för koppel....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.