Hej!

Har ett garage som är genomruttet och skall rivas. Det står dock på en betongplatta som jag inte kan se något fel på.

Snickaren som var här sa att han vill fräsa bort plattan och anlägga en helt ny platta då han inte vet om den här klarar belastning av nytt garage (med altan ovanpå).

Har fått en offert på ca 350 000 kr för att bygga nytt garage (altan tillkommer).
Det är jäkligt mycket pengar...

Kan jag på något sätt "testa" plattan och se om den är OK?

Vad väger ett garage med altan? Kanske kan man be någon granne med tung (modell jättetung) vagnspark att rulla över plattan på alla tänkbara sätt och således komma fram till om du tycker det håller för dig. Tror dock inte försäkringsbolagen kommer bli imponerade om du framöver får problem med plattan dock.

Borra några provhål och kolla hur tjock betongen är på olika ställen.

Ev kan man även bila upp några kvadratdecimeter och kolla armeringen.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tror inte du behöver oroa dig efter att ha tittat på den bild du lagt upp på ditt(?) hus.
Vintertid - snö.
Sommartid - grillfest.
Kolla att det finns vot runt plattan bara.

Ja, det är mitt hus... Hur kan du avgöra det genom att kolla bild? :rolleyes:
VOT?

Om plattan är för tunn kanske du kan gjuta på 10 cm armerad betong ovanpå som förstärkning. En ny platta är inte gratis.

Precis min tanke. Ett garage för 350 000!? Får jobba tills jag dör för att betala av det...

En motorvärmarkabel är billigare....

Jag tänker att du kan använda plattan eftersom det inte verkar vara fel på den eftersom u redan i dagsläget använder den för garage.

Det blir väl ingen större skillnad på laster om ni bygger på motsvarande sätt som i dag, regelvägg placerad på befintlig kantbalk? -eller hur planerar ni konstruktionen?

harry73
Snickare vill nog inteattdu kommer och klagar på honom om det skulle bli sättningar ed.
men som sagt, om belastningen på plattan inte blir mycket större går det säkert bra.
säg till snickaren att du ansvarar för sättningsskador och andra skador i plattan

mycke_nu har väl redan förslaget det enda rätta. Provhål för att se tjocklek och då märker du även hur stark betong du har. Bila någon kvadratdecimeter för att se hur den är armerad. Absolut kring kanten där framtida belastningen kommer vara stor men eventuellt även där bilar ska stå

Är det redan ett garage som det varit bilar i är det väl annars enkelt att se hur den betongytan ser ut med avseendet på sprickor mm.

Sen underlättar det väl med en bild eller två samt information om hur konstruktionen ska se ut i förhållande till det gamla garaget. Är ditt gamla av lätt konstruktion med plåttak och du ska bygga 3 våningar med betongpannor skiljer det ju rimligtvis sig i vad som krävs. Även info om du ska in med en komplicerad avloppsdragning i plattan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.