M Malinoka skrev:
Tanken var först att slipa golvet. Men det knarrar väldigt mycket och sticker upp lite här & där. Det är lite fläckar, brännmärken osv. Sen är det även golvelement som man ser på andra bilden jag la upp. Och dom går inte att använda så vi måste täcka över dom. + att vi har tagit bort en öppen spis där det bara ligger gipsskivor jus nu. Så därför känns det nu som det bästa alternativet är att lägga nytt. Annars tycker jag också det hade passat! Men något ljusare i så fall.
Kanske lite salt i såren och man ska inte gråta över spilld mjölk osv, men en rimligt bra golvläggare hade antagligen kunnat fixa skavankerna och skarva in parkett i golvelementen, slipat och lackat hela golvet så hade det varit som nytt sedan.

mexitegel mexitegel skrev:
Kanske lite salt i såren och man ska inte gråta över spilld mjölk osv, men en rimligt bra golvläggare hade antagligen kunnat fixa skavankerna och skarva in parkett i golvelementen, slipat och lackat hela golvet så hade det varit som nytt sedan.

Ja det hade kanske gått. Men det verkar som vi ändå måste in under golvet och fixa till hela underlaget. Har svårt att tänka mig att man får upp parketten i hela bitar för det sitter ju spikar & allt möjligt. Men jag kanske har fel

M Manfreds skrev:
Som andra var inne på är det (enligt min mening då) synd att rivs upp en så fin originalparkett och är sällan positivt för värdet på huset. En slipning gör verkligen underverk! Hade precis som andra gärna fått tag i parkett av det slaget.
Absolut det hade varit jättefint. Men känns svårt eftersom vi måste byta hela underlaget. När vi flyttade in så var det tanken men nu känner man sig lite kluven.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar i inlägg #7 som att du gillar enkla furugolv.
Det här är ett mycket prisvärt "bräd"golv, med 26x190 mm spontade brädor.
Fastän det kallas FURU GOLVTRÄ B KVALITE är det snyggt uppe på vår vindsvåning.
[länk]

Var i landet bor du?
Tack för tips! Det var ju inte så farligt dyrt. Bor i Småland.

Appendix Appendix skrev:
Jag har golv som ska läggas om med. Där man lagt det utan "distans" till väggar och där det sviktar på ställen.
Kommer bryta upp rum för rum och lägga om rätt med golvspån och rätt underlag. Kommer ta en del tid men sen blir det väldigt bra :)
Okej! Ja det blir säkert kanon när det är klart. Ja vi får också ta rum för rum. Har småbarn också så nu känner man att man kanske bara måste ta den smidigaste lösningen. (Trots att jag var villig att slita upp golvet lite snabbt)

M Malinoka skrev:
Tack för tips! Det var ju inte så farligt dyrt. Bor i Småland.
Då är det ju nästgårds till Gullbranna.
Kom förbi här på vägen västerut och titta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.