Hej jag har kittat mina fönster för ett tag sedan. Jag använde Linoljekitt och efterstök med fingret doppat i kokt linolja för att få det att bli jämt. Nu blev det en kladdsträng av fett blandat med kitt på fönsterglaset. Det stod att man kunde ta bort det när det var färskt med "luktfri bensin eller terpentin". Nu är det så att jag var lite rädd för att kladda på mina fina kittsträngar för kom man åt det minsta så blev det märken. Nu har de torkat i 3 veckor och jag tänkte ta bort det. Men hur gör man? Att använda Klickskrapa har jag fått tips om av en kille som aldrig kittat. finns det nägon här som vet hur man gör på ett bra sätt. Kittet är fortfarande inte hårt så jag kan inte gnugga för mycket. Var det rätt att vänta med borttagning av linoljesörjan? Är det någon som vet hur proffsen gör när de kittar med linoljekitt?

Mjuk pensel med krita brukar det tipsas om. Ett annat alternativ är ju att låta det sitta tills du målat - då kan du skära rent med rakbladsskrapan och då lär "kladdet" försvinna också

Använd vatten och klickskrapa på kittkladdet så det släpper från rutan. Torka sedan av med en våt trasa. Sen är det bara att putsa som vanligt.

Då kan jag pusta ut! Var lite orolig att linoljan skulle sätta sig i glaset och vara omöjlig att få bort.
Tack för tipsen! :)

Det går bort enkelt med en rakbladsskrapa. Även efter flera år...

N
Kritpulver är det lättaste sättet

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kritpulver är det lättaste sättet
Ja om man gör det på en gång. Inte om man väntat några veckor.

Claes Sörmland
Rakblad. Det som blir kvar kan man ta med VIM/JiF/CIF och en skrubbsvamp.

Unikt namn
13år sedan frågan ställdes, så vi får hoppas det redan löst sig för TS.

Claes Sörmland
Men varje sommar blir frågan aktuell, BH-läsare och AI söker då efter svaret.

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
13år sedan frågan ställdes, så vi får hoppas det redan löst sig för TS.
Efter 13 år kan det iofs vara dags att kitta igen om man inte mättat kittfalsen med olja eller shellackerat den...

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.