Hej! Har nyss köpt vårat första hus och för närvarande är det ett kök på övervåningen med fungerande vatten och avlopp (gjutjärn) som ska bli ett sovrum istället.
Min första tanke var att plugga allt och lägga golv över så det inte syns. Är det en bra idé ifall det blir läckage i framtiden eller måste man ta bort det hela vägen ner i källaren?
Hittade ingen avstängningskran på vattnet under diskon heller. Så jag måste väl stänga av allt inkommande vatten medans man pluggar där isåfall?
Vet någon vad jag ska plugga vattnet med och även gjurjärnsbrunnen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke var att plugga allt och lägga golv över så det inte syns. Är det en bra idé ifall det blir läckage i framtiden eller måste man ta bort det hela vägen ner i källaren?
Hittade ingen avstängningskran på vattnet under diskon heller. Så jag måste väl stänga av allt inkommande vatten medans man pluggar där isåfall?
Vet någon vad jag ska plugga vattnet med och även gjurjärnsbrunnen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Försäkringsbolagen brukar ogilla dolda skarvar, t.ex. då en dold plugg, på tappvattenrör. Det är alltför vanligt att sådana börjar småläcka och ställer till stor skada i bjälklag och väggar innan det upptäcks.
Försäkringsbolagen brukar ogilla dolda skarvar, t.ex. då en dold plugg, på tappvattenrör. Det är alltför vanligt att sådana börjar småläcka och ställer till stor skada i bjälklag och väggar innan det upptäcks.
Tappvattenrören som inte längre ska användas bör kopplas bort helt, så leta reda på var de startar och plugga där. Det är inte bara för att minska risken för fuktskador, utan även för att undvika att de blir grogrund för bakterier och dylikt som sedan kommer ut i övriga tappvattenledningar.
Jag bor själv i ett gammalt hus från 1930 som från början då var ett tvåfamiljshus (ca 75 m2/våningsplan)
Sen har jag då flera grannar med liknande utmaning.
- Köket på övervåningen hade en tidigare ägare gjort om till ett sovrum men "slarvat" med det här med vattenledningar. Vattenledningar bör/ska pluggas i källaren och det beror då på dels "dolda läckage" samt att dimensionerna man använde gör att det är hög risk för sämre vatten. Så det är att börja i källaren och sedan reda ut hur vattnet är draget.
- Sedan är det en till utmaning med avloppsröret och det är att det ofta finns en avluftning upp på vind och ut genom taket, utan den avluftningen så blir det sannolikt problem med det ordinarie köket. Köken låg ovanpå varandra. Så då får man besöka vinden och kolla om det kommer upp en avluftning. Jag har kvar en "fornlämning" dold i en garderob där avluftningen går upp på vind.
- Allt gjutjärn ska man vara mycket försiktig med och riktiga rörmokare är mycket återhållsamma med att kapa gjutjärn varsomhelst eftersom det lätt spricker, bättre att försöka vid en lämplig skarv som man då får leta upp.
Så er dröm om ett sovrum kan ta sin tid och kräver funderande innan man sätter igång!
Bifogar ett exempel från min källare där den gamla ledningen är kapad och ny vattenledning är monterad.
Sen har jag då flera grannar med liknande utmaning.
- Köket på övervåningen hade en tidigare ägare gjort om till ett sovrum men "slarvat" med det här med vattenledningar. Vattenledningar bör/ska pluggas i källaren och det beror då på dels "dolda läckage" samt att dimensionerna man använde gör att det är hög risk för sämre vatten. Så det är att börja i källaren och sedan reda ut hur vattnet är draget.
- Sedan är det en till utmaning med avloppsröret och det är att det ofta finns en avluftning upp på vind och ut genom taket, utan den avluftningen så blir det sannolikt problem med det ordinarie köket. Köken låg ovanpå varandra. Så då får man besöka vinden och kolla om det kommer upp en avluftning. Jag har kvar en "fornlämning" dold i en garderob där avluftningen går upp på vind.
- Allt gjutjärn ska man vara mycket försiktig med och riktiga rörmokare är mycket återhållsamma med att kapa gjutjärn varsomhelst eftersom det lätt spricker, bättre att försöka vid en lämplig skarv som man då får leta upp.
Så er dröm om ett sovrum kan ta sin tid och kräver funderande innan man sätter igång!
Bifogar ett exempel från min källare där den gamla ledningen är kapad och ny vattenledning är monterad.
Redigerat:
Klicka här för att svara
