Jag fattar inte hur det här kan vara så svårt. Skulle hjälpa min gamla mamma att ta bort en köksfläkt som börjat skramla. Men nu får jag inte bort den och någon manual hittar jag ingenstans, har försökt diskutera med gpt som säger att jag missat skruvar... men var då?! Det är en elektrohelios SF 610.

Teorin jag har är att den är upphängd på något bleck, har skruvat bort alla skruvar jag kan hitta men den går bara att lyfta rakt upp några mm. Det sticker upp några metallplåtar på ovansidan som den hänger på. Tror jag.

Jag har tagit lite bilder om någon har kunskap om hur det här funkar. Fick för mig att eftersom metallplåtarna är böjda, typ bockade bakåt till en rulle, så är det dom som tar emot när jag försöker lyfta uppåt (ser ut så i alla fall när jag försöker lyfta uppåt), försökte böja de raka men det var svårt med bara en tång och en vägg i vägen. Är inne på att kapa dem men det känns så orimligt att man gjort en sådan konstruktion så det inte går att lyfta av fläkten utan att göra det.

Hoppas det finns någon som kan något om det här, tack på förhand!

Närbild av två skruvar och metallplatta på undersidan av köksfläkt i träomgivning, med sladd och takkontakt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En köksfläkt demonteras underifrån, visar fläktmotor och metallbeslag. Notering om att slå av motor vid rengöring syns. Verktyg hänger nedanför.
Skapa konto

Verktyg och elektriska komponenter på en köksbänk; en orange och en blå skruvmejsel, en kabel med kontakt, tång, hål där fläkt suttit.
Skapa konto

Gammalt köksuttag med trasig vägg, där en köksfläkt har som bortmonterats. En tång syns bredvid en öppning i bänkskivan.
Skapa konto

Metallplåtar och en kabel ovanpå en köksfläkt, med väggen i bakgrunden. En etikett med text syns på fläktens yta.
Skapa konto

Etikett på köksfläkten Elektrohelios SF 610 med modell-, produkt- och serienummer, samt elektriska specifikationer.
Skapa konto

Mats-S
Har du kollat inne i sidoskåpen, kanske sitter några extra skruvar från dom. Dina bilder visar heller inte något inuti från sidorna på fläkten, sitter det inga skruvar där?

Düsseldorff
Skenor på sidorna? Asså om du lossar skruvarna längst bak, går den att dra ut då?

Sen är det ju årtionden av stelnat fett överallt så den är väl i princip fastlimmad numera...

Farstatjej90
Är det viktigt att den kommer ut oskadd? Man brukar kunna bända och banka så ser man var den sitter fast...

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Det måste ju nästan finnas något fäste i sidled. Hade den bara suttit med skruvarna i bakkantens så skulle den hängt ned.

• Gilla
socialstyrelsen
  • Laddar…
Det är inte så att justerskruvarna ska backas ut så de släpper?
Högra i bild, dra den åt höger-inåt?
Justeringsskruvar i en metallkonstruktion, den högra föreslås dras inåt till höger.

Mats-S Mats-S skrev:
Har du kollat inne i sidoskåpen, kanske sitter några extra skruvar från dom. Dina bilder visar heller inte något inuti från sidorna på fläkten, sitter det inga skruvar där?
Jag tänkte så också, att det skulle finnas dolda skruvar i sidoskåpen men hittar inga. Alltså i de här hålen för hyllplan har jag kikat in i.

Hål i en vit skåpsvägg för hyllplan, inga dolda skruvar synliga. Fläktinstallation mot sidoskåp.
Skapa konto

Så här sitter fläkten mot sidoskåpen.

Fläkt av märket Elektro Helios monterad under köksskåp, med verktyg och sladdar synliga ovanpå, samt köksutrustning runtomkring.
Skapa konto

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Skenor på sidorna? Asså om du lossar skruvarna längst bak, går den att dra ut då?

Sen är det ju årtionden av stelnat fett överallt så den är väl i princip fastlimmad numera...
Jag kan ju rucka på den uppåt några mm så åt det hållet går det. Men kanske ska dra den rakt utåt menar du. Kanske får ta i lite mer då.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det viktigt att den kommer ut oskadd? Man brukar kunna bända och banka så ser man var den sitter fast...
Nä, det är inte viktigt men jag ville inte förstöra den om jag skulle misslyckas så hon kunde fortsätta använda spisen. Det är en timmes bilresa hem till henne så ville inte lämna henne med en helt paj fläkt. Var kanske lite för snäll mot fläkten.

Mats-S
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte så att justerskruvarna ska backas ut så de släpper?
Högra i bild, dra den åt höger-inåt?
[bild]
De där skruvarna fattade jag inte faktiskt 🙂 kan du förklara hur de funkar? De gick inte att skruva ut, det tog stopp liksom. De går att skruva in en bit så tar det stopp, likadant åt andra hållet. Det ser ut som att de sitter i en bricka. Ser ut som en bult hela vägen ut med spår för en skruvmejsel för att reglera något. Undrar vad?

Mats-S Mats-S skrev:
Här är installationsanvisningen för Electro Helios SF6100. Hittar inget för 610, men den här är nog snarlik i monteringen.
[länk]
Jag hittade den också men tack ändå! Blev däremot inte klok på hur den eventuellt skulle kunna hjälpa mig. Behöver jag montera av motorn kanske för att komma åt dolda skruvar?

Mats-S
socialstyrelsen socialstyrelsen skrev:
Jag hittade den också men tack ändå! Blev däremot inte klok på hur den eventuellt skulle kunna hjälpa mig. Behöver jag montera av motorn kanske för att komma åt dolda skruvar?
Jag tolkar den som att antingen kan man skruva fast den med 4 skruvar i bakkant, alternativt 4 skruvar i skåpet ovanför fläkten. Så om du inte ser fyra skruvar i bakkant så kanske du måste ta bort motorn, ser ut som det på beskrivningen.

Kör baklänges från bild 12 till bild 10 :-)

• Gilla
socialstyrelsen
  • Laddar…
De där skruvarna fattade jag inte faktiskt 🙂 kan du förklara hur de funkar? De gick inte att skruva ut, det tog stopp liksom. De går att skruva in en bit så tar det stopp, likadant åt andra hållet. Det ser ut som att de sitter i en bricka. Ser ut som en bult hela vägen ut med spår för en skruvmejsel för att reglera något. Undrar vad?
Det ser ut som om de är för att justera nerkanten ut-in från väggen för att få fläkten rak men jag är osäker på om jag stött på den varianten i verkligheten.

• Gilla
socialstyrelsen
  • Laddar…
BirgitS
Skulle hjälpa min gamla mamma att ta bort en köksfläkt som börjat skramla.
Det ser inte ut som en vanlig köksfläkt utan någon sorts spiskåpa eller en Alliance-fläkt. Kan ju vara viktigt för att hitta rätt ersättningsprodukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.