4 544 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Ta bort klinker för att lägga parkett, behöver man flytspackla?
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Hej,
Jag ska plocka bort lite gammal ful klinker i kök/hall och lägga parkett istället. Jag har en firma som ska komma och ta bort blinkern åt mig. Det verkar jobbigt att göra själv
Frågan är hur underlaget blir efter man fått bort klinkern. Kommer man behöva flytspacka eller liknande för att få ett jämnt underlag att lägga golv på?
Klinkern ligger på betongplatta med vattenburen golvvärme.
Jag ska plocka bort lite gammal ful klinker i kök/hall och lägga parkett istället. Jag har en firma som ska komma och ta bort blinkern åt mig. Det verkar jobbigt att göra själv
Klinkern ligger på betongplatta med vattenburen golvvärme.
Om värmen är inlaggd från början ligger de längre ner i betongen. Är värmen i golvet en senare renovering, kan den mycket väl ligga ytligt nog för att vara i farozonen. Eller?Stefan N skrev:
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Jag tror att golvvärmen är inlagd från bärjan och bör ligga längre ner i betongen. Det lär vi märka 
Jag kommer lägga åldersbeständig plast och lumpar innan parketten men det räcker inte för att jämna ut ojämnheter. Helst hade jag velat unvika att spackla för golvet ska fortsätta in i nästa rum så jag vill hålla exakt samma nivå på det. Och då antar jag att jag inte kan spackla. Kan man slipa golvet eller liknande för att få bort fix mm? Eller kommer de att göra märken i betongen när de tar bort klinkern?
Jag kommer lägga åldersbeständig plast och lumpar innan parketten men det räcker inte för att jämna ut ojämnheter. Helst hade jag velat unvika att spackla för golvet ska fortsätta in i nästa rum så jag vill hålla exakt samma nivå på det. Och då antar jag att jag inte kan spackla. Kan man slipa golvet eller liknande för att få bort fix mm? Eller kommer de att göra märken i betongen när de tar bort klinkern?
Klicka här för att svara