14 266 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Ta bort grängat tak inomhus?
Jag bytte taktik. Tog in några snickare som reglade upp taket och borrade ut för spots. Mycket nöjd.
Hade liknande i en gammal lägenhet, ett rent h-vete att hantera så slutade med att jag satte 45*45 o gips på ett ställe och limmade renoveringstapet i taket på andra. Det blev perfekt o höll sista halvåret innan jag flyttade iaf 
Jag hade samma problem i hallen till min lägenhet från 1958. Lösningen för att få ned grängen, som jag sent omsider kom på, var att fukta öppningen till hålet med rikligt med varmt vatten i en blomspruta, vänta tio minuter och sedan hyvla ned materialet med en vass japanspackel. Då hade färgen svällt, sanden blivit mjuk och 5-10 cm av kanten kunde tas av som i remsor. Hittade den här gamla tråden eftersom jag nu undrar om det är nödvändigt att bredspackla eller om man kan måla direkt på betongen. Misstänker att det första blir mest perfekt, för man anar skarvarna mellan betongelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla ett lager primer, med enhetlig färg ser du ytan ojämnheter bättre, olika färg lurar ögat. Dessutom fäster spackel eller färg bättre.
Jag var i samma sits. Började måla taket i sovrummet när jag märkte att det börja släppa, googlade lite och insåg då att det var grängat tak man inte kunde måla över.
Jag använde därför ett knep från tapetrivning: koka vatten, häll det i en tryckspruta och fukta ner taket. Funkade förvånansvärt bra (bättre än på tapeter) på just detta taket så det var skönt. Tror inte ens det behöver vara varmt vatten (funkade bra kallt också) men kanske hjälper lite. Sen var det bara att ta en tapetskrapa & stege och börja skrapa, främst den yttersta sanden, för det interna materialet kommer bort lätt med slipningen sen.
Som sagt så var det ganska lätt att slipa bort materialet, men tungt för axlarna så slipmaskin rekommenderas. Det tog en hel dag för skrapandet + slipandet.
Tillslut så grundade jag med någon primer jag använt på väggarna och sen målade med någon fyllig takfärg.
Jag gjorde valet att inte spackla för jag orkade verkligen inte, tar bara sjukt lång tid, ännu jobbigare för kroppen och jättesvårt att få till bra i ett tak. Så jag får bara leva helt enkelt med synliga porer i taket, får inbilla mig att det är en stjärnhimmel när jag ska sova
Jag använde därför ett knep från tapetrivning: koka vatten, häll det i en tryckspruta och fukta ner taket. Funkade förvånansvärt bra (bättre än på tapeter) på just detta taket så det var skönt. Tror inte ens det behöver vara varmt vatten (funkade bra kallt också) men kanske hjälper lite. Sen var det bara att ta en tapetskrapa & stege och börja skrapa, främst den yttersta sanden, för det interna materialet kommer bort lätt med slipningen sen.
Som sagt så var det ganska lätt att slipa bort materialet, men tungt för axlarna så slipmaskin rekommenderas. Det tog en hel dag för skrapandet + slipandet.
Tillslut så grundade jag med någon primer jag använt på väggarna och sen målade med någon fyllig takfärg.
Jag gjorde valet att inte spackla för jag orkade verkligen inte, tar bara sjukt lång tid, ännu jobbigare för kroppen och jättesvårt att få till bra i ett tak. Så jag får bara leva helt enkelt med synliga porer i taket, får inbilla mig att det är en stjärnhimmel när jag ska sova
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden