5 698 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Ta bort gammalt tättskikt i badrum?
Hej,
Jag håller på och renoverar mitt badrum och har kommit så långt att all gammal kakel och fix är borttaget men jag har inte tagit bort det gamla tätskiktet överallt .
Min fråga är om jag måste ta bort det eller kan det sitta kvar? Innan badrummet kaklas om så är jag tvungen att jämna väggarna troligtvis med gipsputs och då blir jag fundersam om det kommer sitta kvar eller lossna?
Det befintliga tätskiktet som sitter på väggarna är snarlik de nya som rollas då badrummet är ombyggd mellan åren 90-95
Tacksam för svar
Jag håller på och renoverar mitt badrum och har kommit så långt att all gammal kakel och fix är borttaget men jag har inte tagit bort det gamla tätskiktet överallt .
Min fråga är om jag måste ta bort det eller kan det sitta kvar? Innan badrummet kaklas om så är jag tvungen att jämna väggarna troligtvis med gipsputs och då blir jag fundersam om det kommer sitta kvar eller lossna?
Det befintliga tätskiktet som sitter på väggarna är snarlik de nya som rollas då badrummet är ombyggd mellan åren 90-95
Tacksam för svar
Du måste ta bort det gamla tätskiktet, det fyller inte fullgod funktion längre men likväl riskerar du att bygga in potentiell fukt mellan detta skikt och det nya du lägger utanpå. Likadant som du tar bort eventuell åldersbeständig plast från yttervägg innan du bygger väggar i badrum. Man vill ju att fukten ska kunna vandra utåt, inte fastna mellan två tätskikt. Vad har du för väggar? Leca? Betong? Gips? Annat? Glöm inte att kolla upp din golvbrunn.
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Inget gipsputs under kakel! Om det blir fuktigt kan det lösas upp och lossna. Använd cementbaserad puts. Ingen större skillnad i hanterbarhet.
Klicka här för att svara