Jag har ett äldre kök där det strax ovanför spisen sitter en klotformad lampa på väggen. Lampan sitter fast i en plasthållare som jag antar är skruvad på väggen. Jag funderar nu på att plocka bort denna lampan eftersom jag vill sätta in en köksfläkt ovanför spisen och vill ha en med stor kåpa vilket inte får plats nu.

Det enkla svaret här är givetvis "ring en elektriker", men jag skulle vilja veta lite mer om det är något som tar lång tid att fixa, hur de gör (stoppar de bara in kablarna och täcker över hålet med en plastmojäng?), vad det kan tänkas kosta,
och eventuellt om det är något jag skulle kunna göra själv.

Man får absolut inte bara isolera och gömma undan ledningarna om du har tänkt att t.ex. spackla över hålet eller på annat sätt dölja det. I så fall måste ledningarna minst kopplas ur i andra änden och kanske helst dras bort, men behåll gärna en tråd som dragsnöre ifall någon nånsin i framtiden vill trä in nya ledningar.

En fråga: hur har du tänkt få fram ström till fläkten? Röret som går till lampan idag är kanske en bra väg för ledningar till fläkten?

" täcker över hålet med en plastmojäng" jag antar att du menar ett doslock.

Det är OK att ha en dosa med lock om den är åtkomlig. Dvs om det går att komma åt utan att skruva ned fläktkåpan från väggen så kan du ha en dosa med lock.

Nu skulle jag tro att lampan som sitter där inte har en dosa bakom sig i väggen, utan troligen så är det bara ett rör som mynnar ut bakom lampan. I så fall bör du få hjälp med att dra ur trådarna från den kopplingsdosa de kommer ifrån.

Och som sagt det kan vara så att röret är väl placerat för att dra fram el till fläkten via det röret?

Förresten, när jag tänker efter så är väl kök med en porslinsglob ovanför spisen ofta såpass gamla att det inte är plastisolerade ledningar... Det är nog läge att se över hela elsystemet i så fall.

Enda husen jag sett som inte haft fläkt och överskåp och som faktiskt byggts då plastisolerade kablar blev vanliga är hus med gasspis. Om det fortfarande är gasspis så undrar jag om man får montera en fläkt ovanför spisen?

yxis skrev:
Förresten, när jag tänker efter så är väl kök med en porslinsglob ovanför spisen ofta såpass gamla att det inte är plastisolerade ledningar... Det är nog läge att se över hela elsystemet i så fall.

Enda husen jag sett som inte haft fläkt och överskåp och som faktiskt byggts då plastisolerade kablar blev vanliga är hus med gasspis. Om det fortfarande är gasspis så undrar jag om man får montera en fläkt ovanför spisen?
Nu var det iofs plastsockel så möjligen är det redan elrenoverat om inte bara gamla globen pajjat och den är utbytt.

Utan fläkt är vanligt i de flesta köken byggda under 40-60 talet, brukar sitta en ventilationslucka med en kedja för att öppna/stänga.

Fläkt får man montera men sen om det är kolfilter eller med "utflås" i ventilationssystemet är en annan fråga.

Tack för svaren. Det får bli att ta in en elektriker, utan tvekan.
Det är mycket riktigt ett kök från mitten av/sent 40-tal, och det finns en liten ventilationslucka uppe vid taket, dock känns det inte riktigt tillräckligt effektivt. Jag hade tänkt köra kolfilterdrift eftersom det är en bostadsrätt i ett flerfamiljshus och vi får inte koppla till ventilationen.

Det var doslock jag menade :) . Lyckades bara inte gräva fram vad det hette. Det skulle isåfall hamna under/bakom fläkten (lampan sitter rakt ovanför spisen), så då är det inte heller aktuellt om det måste vara lätt åtkomligt.

Det är ingen gasspis utan en vanlig spis med gjutjärnsplattor. Hur elsystemet ser ut i övrigt vet jag inte. Det har gjorts lite ändringar här av tidigare ägare, bland annat har det satts in jordsfelsbrytare i lägenheten och installerats dimmer i ett rum, så någon har varit i kontakt med elsystemet på senare tid, men jag vet inte hur omfattande granskningen har varit.

Kan man låta elektrikern använda kablarna som går till lampan för att ordna strömförsörjning till fläkten? Vad kan det isåfall tänkas gå på?

Redigerat:
Det går säkert att utnyttja röret i alla fall, men troligtvis måste det dras in en jord och då är det lättare (snabbare=billigare) att knyta i dom gamla trådarna och dra in dom nya. Är det inga problem och elektrikern inte har för långt att åka kanske det kostar en 1000:- lapp

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.