Hej,
Jag ska flytta och funderar på om det är möjligt och vettigt att ta bort elementet i mitt nya badrum. Vad bör jag tänka på gällande detta, vad behöver undersökas och är det en god eller dålig idé?
- Anledningen till att jag önskar ta bort det är helt enkelt för att det är fult och det är trångt som det är i detta mycket lilla badrum.
- Det finns idag en handdukstork och jag tänker att den i så fall får sköta uppvärmningen istället. Jag är osäker på om denna går på el eller vatten men antar el eftersom det inte finns någon synbar inkoppling?
- Lägenheten är ju 6e våningen
- Golvvärme finns ej
Stort tack på förhand!
Mvh Simon
Jag ska flytta och funderar på om det är möjligt och vettigt att ta bort elementet i mitt nya badrum. Vad bör jag tänka på gällande detta, vad behöver undersökas och är det en god eller dålig idé?
- Anledningen till att jag önskar ta bort det är helt enkelt för att det är fult och det är trångt som det är i detta mycket lilla badrum.
- Det finns idag en handdukstork och jag tänker att den i så fall får sköta uppvärmningen istället. Jag är osäker på om denna går på el eller vatten men antar el eftersom det inte finns någon synbar inkoppling?
- Lägenheten är ju 6e våningen
- Golvvärme finns ej
Stort tack på förhand!
Mvh Simon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.
Så innan du rör något måste du prata med föreningen.
Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.
Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Så innan du rör något måste du prata med föreningen.
Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.
Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Bra poäng, det ska jag tänka på!Demmpa skrev:
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.
Så innan du rör något måste du prata med föreningen.
Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.
Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Låt säga att föreningen säger att det är grönt ljus så länge det blir korrekt gjort. Vet du vad som är värt att tänka på etc. enligt min ursprungliga fråga? =)Demmpa skrev:
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.
Så innan du rör något måste du prata med föreningen.
Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.
Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
I bostadsrätten där jag bodde för typ 30 år sedan, så hade jag ett litet element i badrummet, bodde högst upp. I badrummen under mig fanns inga element, de värmdes av rören som gick synliga upp till mitt badrum. Så det fick inte finnas avstängning på mitt element. Var det inget flöde i mitt element, så blev det kallt även hos grannarna tre våningar under mig.
Detta ändrades vid vårt stambyte.
I flerfamiljshus är det ofta lite komplicerat med element. Tar du bort det hos dig, så kan man behöva justera flödet i elementen i hela huset, eller i delar av systemet. Flödesbalansen påverkas.
Detta ändrades vid vårt stambyte.
I flerfamiljshus är det ofta lite komplicerat med element. Tar du bort det hos dig, så kan man behöva justera flödet i elementen i hela huset, eller i delar av systemet. Flödesbalansen påverkas.
Klicka här för att svara
