Hej,

Jag ska flytta och funderar på om det är möjligt och vettigt att ta bort elementet i mitt nya badrum. Vad bör jag tänka på gällande detta, vad behöver undersökas och är det en god eller dålig idé?

- Anledningen till att jag önskar ta bort det är helt enkelt för att det är fult och det är trångt som det är i detta mycket lilla badrum.
- Det finns idag en handdukstork och jag tänker att den i så fall får sköta uppvärmningen istället. Jag är osäker på om denna går på el eller vatten men antar el eftersom det inte finns någon synbar inkoppling?
- Lägenheten är ju 6e våningen
- Golvvärme finns ej

Stort tack på förhand!

Mvh Simon

Vit vägghängd radiator i ett trångt badrum med vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit vägghängd radiator i ett trångt badrum med vita kakelväggar och termostatventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en handdukstork monterad på en kaklad badrumsvägg med synliga vattenrör och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromad handdukstork med två gröna handdukar i ett badrum, möjlig elektrisk uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på kromad anslutning av handdukstork misstänkt för eldrift i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.

Så innan du rör något måste du prata med föreningen.

Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.

Handdukstork går på el precis som du misstänker.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.

Så innan du rör något måste du prata med föreningen.

Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.

Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Bra poäng, det ska jag tänka på! :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Elementet med tillhörande rör tillhör bostadsrättsföreningen, det är även dom som sköter underhållet mm på elementet.

Så innan du rör något måste du prata med föreningen.

Om du får ta bort elementet så misstänker jag att föreningen vill göra det via den VVSare som sköter om värmesystemet som sedan fakturerar dig.

Handdukstork går på el precis som du misstänker.
Låt säga att föreningen säger att det är grönt ljus så länge det blir korrekt gjort. Vet du vad som är värt att tänka på etc. enligt min ursprungliga fråga? =)
 
I bostadsrätten där jag bodde för typ 30 år sedan, så hade jag ett litet element i badrummet, bodde högst upp. I badrummen under mig fanns inga element, de värmdes av rören som gick synliga upp till mitt badrum. Så det fick inte finnas avstängning på mitt element. Var det inget flöde i mitt element, så blev det kallt även hos grannarna tre våningar under mig.

Detta ändrades vid vårt stambyte.

I flerfamiljshus är det ofta lite komplicerat med element. Tar du bort det hos dig, så kan man behöva justera flödet i elementen i hela huset, eller i delar av systemet. Flödesbalansen påverkas.
 
Som sagt måste du kontrollera med föreningen innan du tar bort det, men börja med att testa om elementet behövs eller ej. Stäng av det och bo i lägenheten några månader för att få en uppfattning om behovet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.