Hej!

Jag håller på och renoverar vardagsrummet och började rycka ner elgrejer när jag kom på att jag har noll koll på sånt här och jag borde kanske ta hit en elektriker. Men det är helg och jag hade redan kommit halvvägs, så jag har försökt att utbilda mig själv lite istället. :sweat:

Till en kombinerad brytare/uttag får jag ner fyra trådar som jag tolkar som svart = fas (jag verifierade även med en spänningsprovare), grön/gul = jord, blå = nolla, vit = tändtråd till taklampa. Fas, nolla och jord vidarekopplas sen till via en kabel längs listen till ett utanpåliggande 2-vägs uttag. För att komma åt att måla om vägg och lister och byta ut mot icke gulnade komponenter, så vill jag temporärt ta bort det här. Samtidigt vill jag ha kvar takbelysningen under renoveringen.

Det jag gjort är att koppla ihop fas direkt med tändtråden och avslutat allt annat med ubåtar (onödigt på den brutna vidarekopplingen, men det kändes olustigt med nakna koppartrådar hängandes från väggen även om dom är bortkopplade). Tända och släcka taklampan i vardagsrummet får jag sen göra genom att flippa automatsäkringen. Jag har satt på ett lock och om jag tar bort det för att jobba i området så kommer jag stänga av strömmen.

Verkar det här rimligt eller har jag gjort nåt knasigt? Kan det vara problematiskt att flippa säkringen för ofta för att tända och släcka? I så fall har jag en Philips Hue lampa jag skulle kunna använda för ändamålet istället.

Öppet eluttag med synliga anslutna eltrådar i olika färger under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar med skruvklämmor i en vägg under renovering, med blå, grön/gul, svart och vit tråd.
Skapa konto
Vägg med avlägsnat eluttag som visar fyra elektriska ledningar och bar väggyta.
Skapa konto

Redigerat:
Jag är inte tillräckligt skarpsynt för att reda ut var alla trådar tar vägen men det fanns en gulgrön tråd vidarekopplad i ditt VU som du nu har brutit så en möjlig risk är att exempelvis ett jordat takuttag inte längre är jordat.

Automatsäkringar är inte tänkta att användas som brytare, det låter bättre att använda styrd belysning via Hue om du har en sådan.

• Gilla
kria
  • Laddar…
bra omtanke om jorden, men är inte den brutna jorden del av matningen till den utanpåliggande kabeln som går till ett (eller flera), nu strömlösa, vägguttag? dvs, allt är brutet

jag antar att arbetsbelysningen har en låg effekt samt att renoveringen inte pågår i evigheter, och borde därför inte slita på dvärgbrytaren även om den inte ska nyttjas som strömbrytare

jag skulle gjort som du! med reservation för om det förekommer små barn som kan tänkas pilla loss doslocket och vilja utforska de dolda gömmorna bakom

• Gilla
kria och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

Bernieberg Bernieberg skrev:
Automatsäkringar är inte tänkta att användas som brytare, det låter bättre att använda styrd belysning via Hue om du har en sådan.
Jag har bytt till en Hue lampa, så jag slipper använda säkringen nu.

harka harka skrev:
bra omtanke om jorden, men är inte den brutna jorden del av matningen till den utanpåliggande kabeln som går till ett (eller flera), nu strömlösa, vägguttag? dvs, allt är brutet
Ja precis, vidarekopplingen som nu är bruten slutar bara i det här (nu strömlösa) vägguttaget:
Öppet vägguttag med elektriska anslutningar synliga ovanför en vit sockellist på en opålad vägg.
Skapa konto

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.