8 010 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
ta bort blomskott rhododendron
Har planterat en liten planta rhododendron för typ tre veckor sedan. Plantan ca 30x30 cm ovan jord.
Fråga: Plantan hade 5-6 rosenknoppar som nu håller på att slå ut i som det nu ser ut stora blommor. Det slog mig idag att dessa för plantans storlek många blomskotten kanske innebär en olycklig kostnad för växten på det sättet att blomningen tar kraft från utvecklandet av gren- och bladverket som man kanske främst vill att den lilla plantan ska lägga energin på. Så borde jag ha tagit bort, eller kan jag ta bort några av blomskotten, eller kvittar det?
Några vettiga råd?
Fråga: Plantan hade 5-6 rosenknoppar som nu håller på att slå ut i som det nu ser ut stora blommor. Det slog mig idag att dessa för plantans storlek många blomskotten kanske innebär en olycklig kostnad för växten på det sättet att blomningen tar kraft från utvecklandet av gren- och bladverket som man kanske främst vill att den lilla plantan ska lägga energin på. Så borde jag ha tagit bort, eller kan jag ta bort några av blomskotten, eller kvittar det?
Några vettiga råd?
Det kan nog kosta lite men är inget stort problem - knopparna sattes redan i höstas. Däremot så ska du nypa av blomställningen när den blommat över. Det ger en stor positiv effekt på nytillväxten som följer efter blomningen. Deadheading heter detta på engelska.
Jag testade under flera år och fann inte att dead-heading på roddisar gav något märkbart resultat. Risken är stor att man skadar nästa säsongs knoppanlag. Däremot ser ju busken snyggare ut när vissna blommor tas bort. A och O är däremot att man ger den en rejäl rotblöta innan vintern.
Har googlat runt o tydligen en viss övervikt på att ha kvar blommorna. Blev bara fundersam när jag faktiskt får sju stora blommor på den lilla busken.yonna skrev:
Jag tycker mig se ett påtagligt resultat på vissa sorter när jag nyper av blomställningen - jag får bättre skottutveckling i form av fler nya skott från grenen. Detta gäller inte på de vanligaste sorterna i handeln ska sägas.
Många av de Rhododendron som säljs tidig vår är manipulerade till att blomma överdådigt för att öka säljbarheten. Trist när säljarna inte tror att vi konsumenter köper växter som inte blommar, själv försöker jag alltid undvika det. När man ser de små buskarna med den onaturligt rika blomningen så förstår man att det inte är normalt.
Efter en sådan blomning brukar växten inte orka producera blommor på några år.
Och nej, Rhododendron skall inte ha någon onormalt stor bevattning på hösten, om det är torrt vilket det sällan är på hösten skall man hålla växterna fuktiga men inte mer. Växten tar bara upp det vatten den behöver och är jorden genomblöt så bildar torven en genomfrusen jord där det tar lång tid för tjälen att släppa. Tjältorka uppstår och det är den mest känsliga tiden för städsegröna växter.
Blomfnaset bör plockas bort efter blomningen, jag lyssnade en gång på Hachmann, en av världens största odlare av Rhododendron och han berättade att de varje vår efter Rhododendronblomningen plockar bort blomresterna på sina buskar. Det handlar om tusentals Rhododendron till en avsevärd kostnad för företaget.
Efter en sådan blomning brukar växten inte orka producera blommor på några år.
Och nej, Rhododendron skall inte ha någon onormalt stor bevattning på hösten, om det är torrt vilket det sällan är på hösten skall man hålla växterna fuktiga men inte mer. Växten tar bara upp det vatten den behöver och är jorden genomblöt så bildar torven en genomfrusen jord där det tar lång tid för tjälen att släppa. Tjältorka uppstår och det är den mest känsliga tiden för städsegröna växter.
Blomfnaset bör plockas bort efter blomningen, jag lyssnade en gång på Hachmann, en av världens största odlare av Rhododendron och han berättade att de varje vår efter Rhododendronblomningen plockar bort blomresterna på sina buskar. Det handlar om tusentals Rhododendron till en avsevärd kostnad för företaget.
Förmodligen ett överdåd av allt detta i växthusmiljö, hur de gör det vet jag inte. Vore förresten intressant att veta hur de åstadkommer denna onormalt rika blomning på små plantor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det gäller att det är rätt sorts gödning i rätt mängd eftersom för mycket kväve gör att de bildar blad i stället för blomknoppar medan däremot fosfor och kalium krävs för bildning av blomknoppar.Abies koreana skrev:
http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tradgard/buskar-och-trad/rhododendron-naring-18018
Tillägg:
Annars är det vanligt med manipulerande åtminstone när det gäller krukväxter, de kan få ämnen som bromsar upp den normala tillväxten och då blir plantorna små, kompakta med många blommor i förhållande till höjden, dvs blommorna kommer tätt.
Redigerat:
Blommorna har åtminstone slagit ut nu och det är en helt otrolig syn när blommorna täcker hela busken. Tidigare har jag inte tänkt på att rhododendronblommorna slår ut på det sätt de gör, alltså att varje "rosenknopps blad blir till en separat blomma, så varje knopp blir till mängder av blommor. Fantastiskt.
Klicka här för att svara