Hej.

Jag har några gamla slipers (från 90talet) på tomten som fungerar lite som tomtavdelare/stödmur till närmaste radhusgranne. Vi har en liten höjdskillnad mot denna granne, ca 60 cm. Nu har det börjat kavla och falla ut så jag tänkte ta bort dessa slipers. Jag behöver kapa upp dessa för att lättare få bort dom. Föreligger det någon hälsorisk i detta ? Jag tänkte använda tigersåg och såklart använda munskydd och handskar. Deponering av gamla slipers görs på återvinningen om jag förstår rätt.

//Berne

Nej.

Om du jobbar med det dagligen, då finns det en hälsorisk.

Att göra det en gång är ingen fara.

De har dessutom haft 30 år på sig att laka ur överflödig impregnering.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
B BERNE skrev:
Hej.

Jag har några gamla slipers (från 90talet) på tomten som fungerar lite som tomtavdelare/stödmur till närmaste radhusgranne. Vi har en liten höjdskillnad mot denna granne, ca 60 cm. Nu har det börjat kavla och falla ut så jag tänkte ta bort dessa slipers. Jag behöver kapa upp dessa för att lättare få bort dom. Föreligger det någon hälsorisk i detta ? Jag tänkte använda tigersåg och såklart använda munskydd och handskar. Deponering av gamla slipers görs på återvinningen om jag förstår rätt.

//Berne
Hej
Läste denna tråd och är nyfiken på vad du har gjort? Vi har exakt samma problem. Jag har begärt in offert från en snickare som vill ha 30 tusen för att ta bort och bygga upp med mursten. Lite för mycket tycker vi, vi har tyvärr inte dragkrok på bilen så vi kan inte frakta bort dem själv. Har funderat på impregnerade stockar från Byggmax men man behöver ganska många pga höjden.
/Eva Helene

E Eva Helene skrev:
Hej
Läste denna tråd och är nyfiken på vad du har gjort? Vi har exakt samma problem. Jag har begärt in offert från en snickare som vill ha 30 tusen för att ta bort och bygga upp med mursten. Lite för mycket tycker vi, vi har tyvärr inte dragkrok på bilen så vi kan inte frakta bort dem själv. Har funderat på impregnerade stockar från Byggmax men man behöver ganska många pga höjden.
/Eva Helene
Hyr då en liten lastbil/ flyttbil om du inte har möjlighet att låna bil och släpkärra, att ta bort de gamla slipersen och köra till tipp tror jag du fixar själv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E Eva Helene skrev:
Hej
/Eva Helene
Fråga någon granne som kanske vill ha dom gamla. Eller lägg de i ett hörne där de inte är ivägen.

Byggax stockar är/var av mycket låg kvalité, de ruttnande efter bara några år.

Ingen dragkrok är inte ett bra skäl, be honom ta ont i ryggen nästa gång. 😅

• Gilla
  • Haha
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
H
B BERNE skrev:
Hej.

//Berne
Lägg en dräneringen och bygg upp en liten mur istället. Hyr en bil för någon timma för att forsla bort de gamlastockarna.

Hur försiktig man ska vara med slipers kan man bara avgöra själv.
Jag är hellre lite extra försiktig med saker jsg har dålig koll på än upptäcker om 30 år att jag gjort fel...

Vad gäller slipers i bilen så hade inte vi heller dragkrok när vi började bortforsling men delade dem längsta i 2 och tryckte in i bilen med fällda säten och presenningar.

Kikar man på marketplace så kan man ibland också hitta driftiga ungdomar med a-traktor och släpvagn som kan köra till tippen åt dig för överkomlig peng

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Fråga någon granne som kanske vill ha dom gamla. Eller lägg de i ett hörne där de inte är ivägen.

Byggax stockar är/var av mycket låg kvalité, de ruttnande efter bara några år.
De är helt ruttna och rasar ihop, ingen vill ha sådant. Fullt med myrbo också.
Cement/sten blir väldigt dyrt... Har Byggmax/Cheapy bättre stockar?

E Eva Helene skrev:
Cement/sten blir väldigt dyrt...
Det är nog därför beg järnvägsslipees var så populära

E Eva Helene skrev:
Har Byggmax/Cheapy bättre stockar?
Lågpris handeln har sällan eller aldrig bättre mtrl än den vanliga lokala bygghandeln.

Kika efter NTR A märkning om du vill att det impregnerade trävirket ska få lång livslängd. Grova dimensioner är att föredra, välj gärna 200*200mm

E Eva Helene skrev:
De är helt ruttna och rasar ihop, ingen vill ha sådant. Fullt med myrbo också.
Cement/sten blir väldigt dyrt... Har Byggmax/Cheapy bättre stockar?

Byggmax har samma leverantörer som övriga återförsäljare. Impregnerat ruttnar om de inte får torka. Står virket direkt mot jord blir det aldrig torrt. Kreosot impregnerade slipers håller markant längre. Ska det göras hållart ska det vara makadam bakom stockarna och något som leder bort vattnet. Annars är hålstensblock bra.

Vad gäller transport så känner ni gissningsvis någon med drag och t o m ett släp.

Skulle jag lägga stödmur av nytt byggtimmer så skulle jag dränka det i tjära på de sidorna jag inte kommer åt efteråt och se till att dränera riktigt bra.

På lägre budget så skulle jag troligen bygga gabioner istället men då kan jag få hem sten billigt.
Alternativt mura av begagnad marksten som också är gratis om man letar, inte har bråttom och har transport.
Alternativt fylla gabionerna med marksten och ev bara välja natursten där det syns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.