164 läst ·
11 svar
164 läst
11 svar
Ta bort färg på köksluckor (med värmepistol). Vilket skydd?
Har ett gammalt kök från 40-50 talet med målade köksluckor. Då färgen redan är borta på vissa ställen och luckorna enligt mig behöver målas om ordentligt från grunden önskar jag skrapa bort all färg med värmepistol. Nu kan ju dock gammal färg som jag förstår det innehålla farliga ämnen. Vad för skydd är lämpliga att ha? Antar att en mask i stil med denna inte är tillräckligt: https://www.conrad.se/sv/p/3m-4251-andningsskydd-halvmask-ffa1p2-r-d-en-405-din-405-1503839.html ?
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag antar att en sån där halvmask är fullt tillräckligt.
Det vanliga är nog att man bara spacklar och slipar innan ommålning. Tänker du sprutlacka eller penselmåla luckorna?
Jag antar att en sån där halvmask är fullt tillräckligt.
Det vanliga är nog att man bara spacklar och slipar innan ommålning. Tänker du sprutlacka eller penselmåla luckorna?
Frågan är om den graden är tillräcklig när det gäller att ta bort färgen med värmepistol? Tänker på ångor osv. från den färg man avlägsnar.F fribygg skrev:
Ang. pensel eller spruta så en kombination av pensel och roller.
Tillägg: Blir antagligen till att hyra en Speedheater som jag förstår ska vara mindre farligt när det kommer till ev. ånga osv?
Redigerat:
De flesta som penselmålar fixar nog sina luckor utan andningsskydd eller med ett enkelt engångs munskydd, du kanske till och med tänker lämna in labbprov och undersöka vad det är för färg och bestämmer vad och hur du ska göra efter labbsvaret kommit?
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Möjligt, men det är inte själva målningen jag tänker på utan borttagningen av den gamla färgen med värmepistol.F fribygg skrev:
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Blyvitt förbjöds långt innan 40-talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyvitt#Giftighet
Är luckorna verkligen inte ommålade sen 40-talet?
Är luckorna verkligen inte ommålade sen 40-talet?
Risken är ju uppenbar att luckorna är ommålade många gånger med olika sorters färg, är man oroligt lagd behöver man nog låta undersöka vad färgen innehåller INNAN man sätter värmepistolen mot ytan.Alfredo skrev:
Klicka här för att svara