Har ett gammalt kök från 40-50 talet med målade köksluckor. Då färgen redan är borta på vissa ställen och luckorna enligt mig behöver målas om ordentligt från grunden önskar jag skrapa bort all färg med värmepistol. Nu kan ju dock gammal färg som jag förstår det innehålla farliga ämnen. Vad för skydd är lämpliga att ha? Antar att en mask i stil med denna inte är tillräckligt: https://www.conrad.se/sv/p/3m-4251-andningsskydd-halvmask-ffa1p2-r-d-en-405-din-405-1503839.html ?

Hej och välkommen till Byggahus!

Jag antar att en sån där halvmask är fullt tillräckligt.
Det vanliga är nog att man bara spacklar och slipar innan ommålning. Tänker du sprutlacka eller penselmåla luckorna?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Jag antar att en sån där halvmask är fullt tillräckligt.
Det vanliga är nog att man bara spacklar och slipar innan ommålning. Tänker du sprutlacka eller penselmåla luckorna?
Frågan är om den graden är tillräcklig när det gäller att ta bort färgen med värmepistol? Tänker på ångor osv. från den färg man avlägsnar.

Ang. pensel eller spruta så en kombination av pensel och roller.

Tillägg: Blir antagligen till att hyra en Speedheater som jag förstår ska vara mindre farligt när det kommer till ev. ånga osv?

Redigerat:
De flesta som penselmålar fixar nog sina luckor utan andningsskydd eller med ett enkelt engångs munskydd, du kanske till och med tänker lämna in labbprov och undersöka vad det är för färg och bestämmer vad och hur du ska göra efter labbsvaret kommit?

F fribygg skrev:
De flesta som penselmålar fixar nog sina luckor utan andningsskydd eller med ett enkelt engångs munskydd, du kanske till och med tänker lämna in labbprov och undersöka vad det är för färg och bestämmer vad och hur du ska göra efter labbsvaret kommit?
Möjligt, men det är inte själva målningen jag tänker på utan borttagningen av den gamla färgen med värmepistol.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Halvmask duger fint, sen bra om man kan stå utomhus. Skrapning eller slipning beror nog mycket på vilken färg du ska ta bort och hur väl den sitter.

Är luckorna målade med linoljefärg eller Servalac?

F fribygg skrev:
Är luckorna målade med linoljefärg eller Servalac?
Är nog inte omöjligt att det är linoljefärg. Är från sent 40-tal. Antar det även kan innehålla bly osv? Så...speedheater?

Om du nöjer dej med slippapper räcker halvmasken, börjar du värma kanske du behöver ta reda på vad det är för färg och vilka ämnen du eventuellt kan frigöra.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Är luckorna verkligen inte ommålade sen 40-talet?
De kan ju vara ommålade "när som helst" men ändå ha kvar ursprunglig färg "i botten". Men förbjöds den farliga färgen "långt innan" luckorna tillverkades, borde risken vara låg, kan jag tycka.

Alfredo Alfredo skrev:
De kan ju vara ommålade "när som helst" men ändå ha kvar ursprunglig färg "i botten". Men förbjöds den farliga färgen "långt innan" luckorna tillverkades, borde risken vara låg, kan jag tycka.
Risken är ju uppenbar att luckorna är ommålade många gånger med olika sorters färg, är man oroligt lagd behöver man nog låta undersöka vad färgen innehåller INNAN man sätter värmepistolen mot ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.