4 682 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
T5-600/1000 testa av uttag
Hej,
Hur gör ni som jobbar med Fluke T5-600/1000 när ni ska mäta av ett uttag?
Först kollar man ju fas-noll samt fas-jord för spänningen. Men vid noll/jord-mätning för att sumra och kolla så jorden är med så måste man ju vrida ett par hack.. finns det ingen risk att slå ner jordfelsbrytaren då när man passerar ett par lägen?
Med typ Fluke T150 och andra enklare instrument från tyo Elma kunde man ju bara fippla hej vilt med pinnarna för att kolla av allt.
Hur gör ni som jobbar med Fluke T5-600/1000 när ni ska mäta av ett uttag?
Först kollar man ju fas-noll samt fas-jord för spänningen. Men vid noll/jord-mätning för att sumra och kolla så jorden är med så måste man ju vrida ett par hack.. finns det ingen risk att slå ner jordfelsbrytaren då när man passerar ett par lägen?
Med typ Fluke T150 och andra enklare instrument från tyo Elma kunde man ju bara fippla hej vilt med pinnarna för att kolla av allt.
Kör med en spänningsprovare istället, det låter som det hade passat bäst till det du vill göra. Med inkopplingsbar last så du kan lösa jordfelsbrytaren också.P pathal skrev:Hej,
Hur gör ni som jobbar med Fluke T5-600/1000 när ni ska mäta av ett uttag?
Först kollar man ju fas-noll samt fas-jord för spänningen. Men vid noll/jord-mätning för att sumra och kolla så jorden är med så måste man ju vrida ett par hack.. finns det ingen risk att slå ner jordfelsbrytaren då när man passerar ett par lägen?
Med typ Fluke T150 och andra enklare instrument från tyo Elma kunde man ju bara fippla hej vilt med pinnarna för att kolla av allt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja, då ser du ju att du har nära på noll volt.P pathal skrev:
Rekommenderar inte att du ändrar vredet på en spänningssatt anläggning, till slut kommer du bränna säkringen.
Annars kan du ju bara köpa en enkel uttagsprovaren.
Du vill ju helst veta att nolla verkligen är nolla och jord verkligen är jord i och med att du mäter.
T5an saknar enpolig spänningsmätning så det kan lika bra ligga full spänning på jordblecket om du inte har ett vattentätt system.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej så gör man inte.P pathal skrev:
Först kontrollerar man kontinuiteten hos PE vilket görs i spänningslöst tillstånd. Med spänning på kan man få konstiga mätvärden.
Därefter, när alla nödvändiga kontroller före idrifttagning är gjorda slår man på spänningen och mäter denna om man vill.
T5 är en multimeter (som egentligen inte hör hemma här), så givetvis ställer man inte den i förväg på vad den ska mäta. T150 är en spänningsprovare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det finns enklare modeller om det är priset som är problemet men för sju åttahundra får du en bra spänningsprovare med alla funktioner som behövs.J Johan456 skrev:
Till det du vill göra är det just en spänningsprovare som krävs även om T5an till nöds gör jobbet. Alltför många serviceelektriker springer runt med denna som inte är optimerad för detta syfte, strömmätningen används troligen väldigt sällan hemma hos folk, men visst är designen bra för fickan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Exakt hur? Du menar väl inte att merparten utför den obligatoriska kontrollen så här:
1) slår på strömmen,
2) mäter spänningen,
3) mäter kontinuiteten på PE?
T5 är som sagt en multimeter. Men med tanke på alla frågor är de få som känner till det. Visst går det att använda en multimeter i en elinstallation bara man är medveten om det, t.ex att den fångar "spökspänningar" och inte uppfyller kraven för att detektera spänning.
1) slår på strömmen,
2) mäter spänningen,
3) mäter kontinuiteten på PE?
T5 är som sagt en multimeter. Men med tanke på alla frågor är de få som känner till det. Visst går det att använda en multimeter i en elinstallation bara man är medveten om det, t.ex att den fångar "spökspänningar" och inte uppfyller kraven för att detektera spänning.
Det är ett bra sätt när locket är på och en sista koll ska göras, att jorden är med. Till och med skolorna lär ut det.Bo.Siltberg skrev:
Exakt hur? Du menar väl inte att merparten utför den obligatoriska kontrollen så här:
1) slår på strömmen,
2) mäter spänningen,
3) mäter kontinuiteten på PE?
T5 är som sagt en multimeter. Men med tanke på alla frågor är de få som känner till det. Visst går det att använda en multimeter i en elinstallation bara man är medveten om det, t.ex att den fångar "spökspänningar" och inte uppfyller kraven för att detektera spänning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, om du pratar om en extra kontroll så är det ok. Det framgår dock dåligt av texten i tråden. Jag hoppas skolorna sätter in den i sitt sammanhang, dvs den kontroll av god elsäkerhetsteknisk praxis som föreskrifterna kräver innan anläggningen spänningssätts.
Ja det är väl så självklart kan jag tycka.Bo.Siltberg skrev:
Nej, detta är ingen bra kontroll alls.Bo.Siltberg skrev:
Spänningsförande pol 1 - spänningsförande pol 2 ger 230.Volt.
Spänningsförande pol 1 - jordbleck ger 230 Volt.
Spänningsförande pol 2 - jordbleck ger 0 Volt.
Slutsats: jordblecket är spänningsförande med en potential om 230V relativt jord.
Du gör som du vill, lyssnar du inte och tror att du kontrollerar är det din sak.
Men jag och Bo har berättat nu.
Utan kontinuitetsmätningen är detta värdelöst.
Med spänningsprovaren ser du enpoligt att ingen spänning finns på jordblecket. Trycker knapparna och löser jordfelsbrytare. Gör summeringen N-PE.
Nu är alla kort lagda på bordet. Någon föreslog tidigare att du införskaffar.ä en uttagsprovaren. Detta är mer värt i mina ögon än dessa falska mätningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
